Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Katten på bilden är oskyldig till tilltaget.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    ARN: Inga pengar för kattkiss

    Det är inte städerskans jobb att hålla koll på katten. Det slår Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fast i en dom.

    Mannen hade i flera är anlitat samma städfirma utan problem. Sedan skaffade han katt. Själv menar han att han kom överens med städföretaget om att katten skulle låsas in i vardagsrummet under tiden som städningen pågick. Men i höstas blev katten ändå instängd i sovrummet. Eftersom det inte fanns någon kattlåda där hade katten kissat i sängen och förstört den nya bäddmadrassen. Mannen kräver ersättning för den förstörda madrassen med 13 082 kronor.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Städföretaget menar att när städerskan kom till huset så var alla dörrar stängda. Hon såg inte till katten och har inte stängt in den i sovrummet.

    ARN menar att det inte tillhör städföretagets ansvarsområde att hålla koll på katten. Det finns heller inga bevis för att parterna kommit överens om särskilda regler på grund av katten. Därför blir det inget skadestånd.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.