Analys: Frågorna om IT-skandalen kvarstår

Anna Johansson gör allt för att placera Transportstyrelsens IT-skandal så långt från regeringen som möjligt. Men viktiga frågorna hänger i luften även efter det att infrastrukturministern äntligen gett sina svar.

ANNONS
|

Den ansvariga ministern Anna Johansson har duckat för alla frågor om skandalen, sedan den briserade i förra veckan. Men under tisdagenstod hon där på en hastigt tillkallad presskonferens i Rosenbad. Vi fick höra att Transportstyrelsens ordförande Rolf Annerberg begärt att få avgå samt en hel del om hur allvarligt regeringen ser på säkerhetsfrågor i stort och en lista över allt regeringen gör för att myndigheterna ska bättre sig på området. Med två centrala frågor förblev obesvarade. Vart har all skyddsvärd information som lämnat landet tagit vägen – och exakt vilka uppgifter är det frågan om? Och varför fick aldrig utrikesnämnden information om en så här viktig säkerhetsfråga?

ANNONS

Fick lämna jobbet

Det var i januari i år som Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren fick lämna sitt jobb. Då hette det att hon och regeringen haft olika syn på arbetet skulle bedrivas. Först i förra veckan stod det klart att hon i själva verket fick sparken efter att hon, med öppna ögon, låtit sekretessklassade uppgifter hamna i händerna på ett stort antal administratörer på IBM. En anställd på myndigheten har i förhör med Säpo uttryck det som att hon "gav bort nycklarna till kungariket". Exakt vilka uppgifter det handlar om lär förbli hemligstämplat. DN och SVT, som varit nyhetsledande i frågan, har talat om detaljer om vägar, broar och annan infrastruktur samt alla de personuppgifter och bilder som finns i körkortsregister. Allt detta ska alltså den internationella IT-jättens anställda i flera andra länder ha fått tillgång till när Transportstyrelsen – för att spara pengar – lade ut IT-driften på entreprenad. I efterhand har det visat sig att Maria Ågren visste att det man höll på att göra var i strid med svensk lag – ändå godkände hon affären. Det står också klart att styrelsen var informerad – redan i augusti 2015 fick den veta att Maria Ågren gjort avsteg från lagen – "det var ingen som tyckte att det var särskilt roligt", säger styrelsens ordförande Rolf Annerberg i förhör som SVT tagit del av. Men agerade, det gjorde man inte.Enligt Anna Johansson fick regeringen information om händelserna inom Transportstyrelsen under våren 2016. Då gjordes bedömningen att myndigheten kunde hantera problemen.

ANNONS

Myndighetens misstag

Budskapet infrastrukturministern vill förmedla är att det fulla ansvaret för alla misstag ligger hos myndigheten – och att regeringen agerade snabbt, effektivt och klanderfritt så fort den haft information. Det vill säga att man avsatte Maria Ågren från uppdraget som generaldirektör så fort hon delgivits misstanke och brott. Och att man nu när hon accepterat ett strafföreläggande kommer att besluta om att anmäla henne till statens ansvarsnämnd samt sparka henne från den tjänst hon i dag har i regeringskansliet. Med sig i fallet har hon alltså redan tagit Rolf Annerberg, en veteran som tidigare bland annat varit generaldirektör för Naturvårdsverket och statssekreterare på industridepartementet. På presskonferensen lovade Anna Johansson dessutom att alla "relevanta delar av styrelsen" skulle bytas ut.

Och därmed är allt i sin ordning? Nej, knappast.Både Anna Johansson och Stefan Löfven är anmälda till konstitutionsutskottet. Och där kommer frågan om varför regeringen inte informerade utrikesnämnden kräva bättre svar än de svävande formuleringar som infrastrukturministern presenterade i går.

ANNONS