Mindre barngrupper, men en ökad andel outbildad personal, visar Skolverkets statistik. Arkivbild.
Mindre barngrupper, men en ökad andel outbildad personal, visar Skolverkets statistik. Arkivbild.

Allt vanligare med outbildad förskolepersonal

Barngruppernas storlek fortsätter att minska i förskolan. Men samtidigt är det en växande andel i personalen som helt saknar utbildning för att arbeta med barn.

ANNONS
|

Skolverkets senaste statistik visar att det i fjol fanns 15,3 barn i den genomsnittliga barngruppen, jämfört med 15,9 barn året innan. Det är en historiskt låg nivå – inte sedan början av 90-talet har barngrupperna varit så små.

Förklaringarna är riktmärken och statsbidrag: Skolverket har de senaste tre åren betalat ut drygt 2,3 miljarder kronor för att minska eller hejda en ökning av barngruppernas storlek. Och för två år sedan infördes riktmärken. Dessa säger att småbarnsgrupperna bör bestå av 6–12 barn och grupperna med lite större barn 9–15 barn.

ANNONS

Även personaltätheten har förbättrats något, till 5,1 barn per årsarbetare.

Men Skolverkets statistik visar också att andelen förskolepersonal som helt saknar utbildning för uppgiften ökat något. Totalt saknade nästan 30 procent någon form av utbildning för att arbeta med barn, en ökning med 1,5 procentenheter sedan 2016. Nedbrutet på kommunala respektive fristående förskolor var andelen 27 respektive 41 procent.

"Det är fortfarande ett problem att det är brist på utbildad personal. Detta gör att många av förskolorna tvingas anställa personal som saknar utbildning för att arbeta med barn", säger undervisningsråd Magdalena Karlsson i ett pressmeddelande.

TT

Fakta: Personalens utbildningsnivå

Av alla årsarbetare i förskolan har 40 procent förskollärarexamen, en ökning med 1 procentenhet från 2016.

Två procent har en lärar- eller fritidspedagogexamen, medan nio procent har en ej slutförd pedagogisk utbildning.

Cirka 20 procent har en gymnasial utbildning för arbete med barn.

Nästan 30 procent av årsarbetarna saknar helt en utbildning för arbete med barn, en ökning med 1,5 procentenheter från föregående år.

Källa: Skolverket

ANNONS