Miljöpartiet slåss mot en negativ utveckling i sociala medier. Partiets Facebookkonto har under det senaste året tappat drygt 300 följare, enligt statistik från analysverktyget Crowdtangle. Partiet är ensamt bland riksdagspartierna om att backa i följarantal.
– Vi ser ett naturligt tapp, eftersom vi ökade väldigt mycket inför förra valet. Men de senaste månaderna har engagemanget gått upp, säger Henrik Karlsson, kommunikationschef hos Miljöpartiet.
Engagemang innebär delningar, reaktioner och kommentarer på inlägg.
Följarantalet fortsätter sjunka
Men antalet följare har fortsatt sjunka. 80 personer färre gillade Miljöpartiet i slutet av mars jämfört med i december. Miljöpartiets inlägg på Facebook får minst antal reaktioner och delningar av samtliga riksdagspartier.
– Där ser vi en uppåtgående trend den senaste tiden. Vi gör en satsning på digitalt, med mål att öka engagemanget och frekvensen, säger Karlsson.
Han ser ingen tydlig koppling mellan följartapp och omdebatterade beslut, som uppgörelsen i migrationsfrågan och försäljningen av Vattenfalls brunkol.
– Det tappet vi ser är under en längre period. Men självklart blir det annorlunda när man sitter i regering och en del kompromisser har gjorts. Men vi ser ingen korrelation med specifika händelser.
Kristdemokraterna och Liberalerna har liksom Miljöpartiet slagits mot svaga siffror i opinionsmätningarna. Men trots det har de ökat sin följarmängd det senaste året.
– Det hänger ihop med att vi gick in i mandatperioden med väldigt många följare. En del av de andra partierna började på lägre nivåer och ökade snabbt.
LÄS MER:GP/Sifo: SD bryter negativ trend
"SD spelar på folks rädslor"
Som Aftonbladet rapporterat engagerar Sverigedemokraterna mest. Henrik Karlsson tror att förklaringen till stor del ligger i partiets politiska budskap.
– Sverigedemokraterna spelar mycket på folks rädslor och enkla budskap. De har en stor följarskara som attraheras av just detta. Men sedan har de prioriterat sociala medier länge, eftersom de haft svårare att nå ut i etablerade medier.
Även Moderaterna och Vänsterpartiet har vuxit i engagemang det senaste året.
– Moderaterna har också flyttat sig en hel del politiskt för att spinna på folks rädslor. Men de har också professionaliserat hur de jobbar med sociala medier och gjort en stor satsning. Vänsterpartiet har gjort ett jättebra arbete.
Miljöpartiet kommer att arbeta aktivt med sociala medier under valrörelsen. Engagemanget kring partiets profilfrågor är stort, menar Henrik Karlsson.
– Sociala medier och digitala kanaler är prioriterade områden under valrörelsen. Vi stirrar oss inte blinda på antalet följare utan fokuserar på att driva engagemang, säger Karlsson.
Partiernas följarantal på Facebook
mars 2017 resp mars 2018
Sverigedemokraterna 138 299 / 171,193
Socialdemokraterna 137,657 / 149,929
Moderaterna 83,018 /93,795
Vänsterpartiet 77,580 / 90,734
Miljöpartiet 63,310 / 62,928
Centerpartiet 38,587 / 47,771
Liberalerna 23,035 / 26,251
Kristdemokraterna 15,977 / 18,682