Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Alliansens partiledare Annie Lööf (C), Jan Björklund (L), Ulf Kristersson (M) och Ebba Busch Thor (KD) gör ett verksamhetsbesök hos Stena Line och håller pressträff om nya förslag för en bättre miljöpolitik.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Alliansen vill få fler att köra klimatsmart

    Allianspartierna vill införa en grön bilbonus, skrota den nyss införda flygskatten och istället införa andra krav och avgifter för att göra flyget grönare. Klimatminister Isabella Lövin (MP) tycker att det hela är "pinsamt" och utrikesminister Margot Wallström (S) talar om "ett desperat utspel".

    Efter sommarens många bränder, torka och hetta presenterar Alliansens partiledare ett gemensamt miljö- och klimatprogram.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Vi måste kunna förena lägre utsläpp i Sverige med att vara ett föredöme i världen och med fortsatt tillväxt i ekonomin. De tre kraven vill vi ställa på våra åtgärder, säger Moderatledaren Ulf Kristersson.

    Fokus på transporter

    Många av förslagen handlar om transportsektorn, som står för en tredjedel av de samlade svenska växthusgasutsläppen. Bland annat vill Alliansen bygga ut dagens bonus-malussystem, som gynnar bilar med låga utsläpp.

    - Vi måste göra det enklare för människor att göra gröna val, säger Centerledaren Annie Lööf.

    Centern har tidigare föreslagit en grön bilbonus på 100 000 kronor för de bilar som är bäst för miljön. De som istället köper en bil med höga utsläpp får betala en avgift på högst 50 000 kronor. Men i det gemensamma Alliansförslaget sägs inget om nivåer.

    När regeringen införde flygskatten i våras protesterade Allianspartierna högljutt. Och de anser fortfarande att skatten är ineffektiv.

    - Det är utsläppen vi ska bekämpa, inte resandet i sig, säger Liberalernas ledare Jan Björklund.

    Alliansen föreslår istället krav på obligatorisk inblandning av förnybart bränsle för flyget och klimatstyrande start- och landningsavgifter för att premiera dem som använder effektiva motorer eller mer förnybart bränsle.

    Kritiska ministrar

    Margot Wallström kallar det "ett desperat utspel".

    - Det är så mycket tomma ord och varm luft i de här förslagen att det snarare riskerar att bidra till den globala uppvärmningen. Många av förslagen har vi redan infört. De vill göra lite ändringar, säger hon till TT.

    - Jag tror att de kanske har ambitionen, men de har hånat i stort sett allting regeringen gjort och nu har de inte mycket till alternativ.

    Isabella Lövin säger i sin tur i en kommentar: "Det finns idag inga miljövänliga flygplan i reguljärtrafik, att sprida den typen av felaktigheter är oansvarigt".

    Hon kallar klimatprogrammet för "ett hopkok av förslag som antingen är gamla, som redan är på väg att genomföras eller som endast har marginell betydelse".

    Ingen prislapp

    Än så länge finns ingen prislapp på vad förslagen kostar. Enligt Ulf Kristersson kommer det också att bero på i vilken utsträckning konsumenter och företag väljer att utnyttja de olika åtgärderna.

    - Vi använder mycket styrmedel – den som gör rätt ska beskattas mindre och få stimulans, medan den som gör fel ska betala mer för det. Det viktiga är inte vad det kostar på kort sikt, utan vilken effekt det har på klimatet, säger Kristersson.

    Naturskyddsföreningen välkomnar satsningarna på fossilfria transporter, men saknar förslag för att styra över mer transporter till järnväg. Förslagen för att minska flygets utsläpp är visserligen bra komplement, men de kan inte ersätta, flygskatten, anser organisationen.