96 dygn försenat

ANNONS
|

–Vi skäms och är naturligtvis bedrövade. Det är en av våra absolut viktigaste sträckor så förseningarna är givetvis inte bra. De visar på de stora problem som järnvägen har mellan Sveriges två största städer, säger Ulf Wallin, biträdande presschef på SJ.

SJ har som mål att 90 procent av alla X2000-tåg ska vara max fem minuter försenade. Hittills i år har man inte lyckats med det en enda gång när det gäller tågtrafiken mellan Göteborg och Stockholm. Allra sämst gick det i februari. Då var 520 tåg mer än 15 minuter försenade, totalt 685 timmar. Bara var tredje X2000-tåg lyckades hålla tidtabellen. Och den här vintersäsongen har inte heller börjat något vidare.

ANNONS

Förra söndagen fick cirka 300 passagerare på ett X2000-tåg på väg från Stockholm evakueras på grund av lokproblem. Efter flera tågbyten kom passagerarna på kvällen fram till Göteborg. 3 timmar och 20 minuter efter tidtabell.

SJ har de senaste året haft stora tekniska problem med X2000-tågen. Men enligt Ulf Wallin beror långt ifrån alla förseningar på väder och trasiga tåg. Det absolut största problemet på sträckan Göteborg-Stockholm är trängseln. Spåren räcker helt enkelt inte till för alla godståg, fjärrtåg och lokaltåg. När ett tåg försenas, blir det en dominoeffekt.

–Det körs fler tåg och tätare turer, men infrastrukturen har inte förbättrats. Det behövs enorma satsningar för att komma ikapp. Vad vi kan göra från SJ:s sida är att se till att våra tåg blir driftssäkrare och att passagerarna kommer av och på tågen i tid, säger Ulf Wallin.

Efter tågkaoset förra vintern sjönk svenskarnas förtroende för SJ och varumärket fick sig en rejäl törn. Först sent i höst har man nått samma nivå när det gäller marknadsandelar som förra året.

Hur resandet påverkas av den senaste veckans alla förseningar är för tidigt att säga. Och trots det strul som varit, menar Ulf Wallin att SJ är bättre förberedda inför den här vintern. Både X2000-tågen och Intercitytågen har rustats upp för att bättre klara snö och kyla.

ANNONS

–Förra året blev en dyr läxa för alla. För oss innebär förseningarna mångmiljonförluster i form av personalkostnader och ersättning till försenade resenärer, säger Ulf Wallin.

Thomas Pettersson, Trafikverkets driftsområdeschef för Västra Sverige, håller med om att trängseln är ett stort problem för just sträckan Göteborg-Stockholm.

–Att få ordning på den problematiken är den största utmaningen. Oavsett vad det beror på att ett tåg blir stående, får det enorma konsekvenser för hela tågtrafiken.

I väntan på de åtgärder som finns med i den nationella transportplanen jobbar Trafikverket bland annat med att identifiera de värsta flaskhalsarna, se över tidtabeller och de mest tågstörande felen och på så sätt få bättre flöden. I veckan beslutade regeringen dessutom att Trafikverket ska få en halv miljard extra till underhållet av järnvägen.

Trots alla satsningar på att höja kvaliteten på tågtrafiken, kan varken Trafikverket eller SJ lova att resenärerna slipper förseningar nästa år.

–Vi är absolut inte nöjda med hur det ser ut nu, och hoppas naturligtvis att det blir bättre. Men vi kan inte lova mer än att vi ska göra vårt yttersta, säger Thomas Pettersson.

–Vi har jobbat mycket för att få bättre punktlighet, men vi vågar inte lova för mycket. Många av förseningarna beror ju på saker vi inte kan påverka, säger Ulf Wallin.

ANNONS

Varje år åker cirka 2,5 miljoner passagerare på sträckorna Göteborg-Stockholm och Stockholm-Göteborg.

I snitt har SJ 50 avgångar varje dag, vilket gör det till den mest trafikerade sträckan.

SJ har som mål att 90 procent av alla X2000-tåg ska ha en försening på max fem minuter.

På sträckan Göteborg-Stockholm har man i år inte lyckats med det en enda månad. Sämst var det i februari, då kom bara 35 procent av tågen i tid.

Bäst gick det i april, maj, juni, september och oktober. Då höll sig cirka 80 procent av tågen till tidtabellen.

Punktlighetsstatistiken redovisas varje månad på www.sj.se.

Varken SJ eller Trafikverket offentliggör samlad statistik som visar hur många minuter tåg på olika sträckor blir försenade.

De siffror som nämns i reportaget kommer från senatag.se, som i en databas samlar den information om tågen som varje dag rapporteras in till Trafikverket.

ANNONS