Små mängder alkohol dödar foster
Redan små mängder alkohol kan utlösa missfall, visar en dansk studie.
Två öl eller två glas vin i veckan ökar risken för missfall med 50 procent. Vid fyra glas fördubblas den.
Det konstaterar danska forskare i International Journal of Epidemiology efter att ha studerat 92 000 danska kvinnor och uppgifter om deras alkoholkonsumtion under graviditeten.
"Anat länge"
Uppgifterna jämfördes sedan med vilka kvinnor som drabbades av missfall.
Det visade sig att redan små mängder alkohol ökar risken för missfall markant. Framför allt om kvinnan dricker tidigt i graviditeten.
De danska forskarna, med Anne-Marie Nybo Andersen, professor i socialepidemiologi vid Köpenhamns universitet, säger sig vara förvånade över resultatet. Barnmorskan Christina Santesson, däremot, är inte lika överraskad.
– Inte ett endaste dugg. Jag och flera med mig har anat det länge, även om vi inte har haft några vetenskapliga belägg för att det verkligen är så. Problemet är att vi inte vet vilka mängder som är skadliga. Det är dessutom säkert individuellt. Det är därför vi säger noll, noll och åter noll. Alkohol och graviditet är nästan det första vi pratar om med de kvinnor som kommer till oss.
"De flesta avstår"
Christina Santesson är barnmorska vid Gullmarsplans barnmorskemottagning i Stockholm och har varit projektledare för riskbruksprojektet i Stockholms läns landsting. Hon ser inte nolltoleransen som något problem. De allra flesta kvinnor är välinformerade och avstår helt från alkohol under graviditeten.
– Vissa kvinnor berättar att de blir trugade till att dricka och att de har svårt att säga nej. Det är synd att vi alltid måste förklara och ursäkta oss för att kunna tacka nej.






















