Choklad medicin mot stroke
Relaterat
Massor av recept på gp.se
Senaste på Mat & Dryck
- 15:07
- Tuffa burgare (Mat)
- 14:14
- Mer kokain upptäckt på Coop (Mat & Dryck)
- 11:15
- Frysta importerade hallon bör kokas (Mat & Dryck)
- 18/06
- Matlagningsvin skickas på analys (Dryck)
- 18/06
- Nya regler för märkning av fisk (Mat & Dryck)
- 18/06
- Midsommarströmming (Mat)
- 18/06
- Salmonella i Ica:s hamburgare (Mat & Dryck)
- 17/06
- Tid för sallad (Mat)
- 17/06
- Systembolaget tar in risvin (Mat & Dryck)
- 16/06
- Snabba söndagsmiddagen (Mat)
- 15/06
- God mat och skönt barhäng (Lyx 4 fyrar)
- 15/06
- Frusen tårta med jordgubbar och pistagenötter (Mat)
- 15/06
- Krämig matjessillstårta (Mat)
- 15/06
- Somrig potatissallad med pepparrot (Mat)
- 15/06
- Krämig dragon- och citronsill med rostade fänkålsfrön (Mat)
Choklad kan bidra till att minska risken för slaganfall hos män, visar ny forskning från Karolinska institutet. Effekten är densamma oberoende av om chokladen är ljus eller mörk.
Studien, publicerad i tidskriften Neurology och återgiven i flera medier visar att män som äter 60 gram choklad i veckan löper 17 procents lägre risk att drabbas av stroke än andra.
Forskarna kan ännu inte förklara sambandet mellan choklad och minskad strokerisk.
Men det troliga skälet är, säger de, att choklad innehåller så kallade flavonoider, en typ av antioxidanter som är skyddande för blodkärlen.
Att kvinnors risk för stroke minskar med chokladätande visade redan en undersökning som publicerades förra året.
I den studien hade 33 000 kvinnor följts.
Kvinnorna fick för cirka tio år sedan besvara frågor om sin chokladkonsumtion.
Sedan dess har forskarna upptäckte att strokefallen i gruppen var färre bland den femtedel av kvinnorna som åt mest choklad. Enligt den analysen sjönk risken med cirka 20 procent.






























