Räddningstjänsten bärgar en fyrhjuling efter att en tolvårig pojke blivit påkörd av ett tåg vid en obevakad järnvägsövergång. Fyrhjuling har blivit en vanlig leksak för barn. Arkivbild.
Räddningstjänsten bärgar en fyrhjuling efter att en tolvårig pojke blivit påkörd av ett tåg vid en obevakad järnvägsövergång. Fyrhjuling har blivit en vanlig leksak för barn. Arkivbild.

Övertro på barns förmåga bakom olyckor

ANNONS
|

Fyrhjulingar som drivs av riktiga motorer, har blivit allt populärare, inte minst som leksak för barn. Maskiner med en maxfart på 45 km/h marknadsförs och säljs som lämpliga att köra "från tre års ålder". Det sker trots att barn egentligen inte får köra maskinerna, utom i undantagsfall.

I en ny studie där föräldrar till barn som tillåts köra tung fyrhjuling intervjuas, framgår att föräldrarna generellt överskattar barnens förmåga, till exempel vad gäller att köra i höga hastigheter, men undervärderar riskerna.

- Rent tekniskt klarar man kanske från tidig ålder att köra en stor fyrhjuling. Men sker det en situation så blir det svårt för barnet att bedöma situationen och det som händer, säger Peter Lundqvist, professor i arbetsvetenskap, vid Sveriges lantbruksuniversitet, som tagit fram studien.

ANNONS

Hans erfarenhet är att många föräldrar är väldigt stolta över att deras barn kan köra en stor maskin och att det är vanligt att barn tillåts köra även stora fyrhjulingar som är avsedda för vuxna.

Flera hundra kilo

- Det här är maskiner som kan vara på flera hundra kilo och de välter lätt. Händer det något där är det ett ögonblicks verk och det kan gå riktigt illa, säger han.

Statistiken från sjukhusen visar att små barn är särskilt utsatta. I 4 av 10 fall då någon sökt akut vård efter en fyrhjulingsolycka, är den skadade ett barn under 15 år. Det är barn som antingen själva kört fyrhjulingen eller åkt med. Den vanligaste skadan är armbrott och oftast har fyrhjulingen vält eller kört in i något.

Samtidigt finns ett stort mörkertal tror statistikerna, då föräldrar kan vara rädda för att berätta exakt vad som hänt av rädsla för att inte få ersättning från försäkringsbolaget.

I studien säger sig föräldrar vara medvetna om olycksrisken men betraktade ändå olyckor som något som hände andra, de som inte har lika bra koll som de själva. De som använde fyrhjulingen som ett arbetsfordon hade ofta bättre kunskap om maskinerna och riskerna, delvis därför att de läste om dem i branschtidningar, tror forskarna.

ANNONS

Ingen skyldighet informera

I dag finns ingen skyldighet för försäljare att informera köpare om vilka regler som gäller för att få köra fyrhjuling eller vilka riskerna är. Försäljningen sker också utifrån en lagstiftning som gör det möjligt för vem som helst att köra maskinerna, men inom "inhägnat område". Men få vet om att inte ens en villatomt räknas som "inhägnat område". I studien framkom att det luddiga regelverket gör föräldrar osäkra om vad som gäller.

- Okunskapen är väldigt stor. Föräldrar vill väl och försöker vara medvetna om riskerna. Men det är lätt att det glider iväg. Först låter man barnen lära sig under uppsyn på gårdsplan. Sedan glider det iväg och barnet kan få göra mycket mer än vad som var tänkt från början, säger han.

TT

Fakta: Barn och 4-hjulingar

På allmän plats gäller att barn under 14 år enbart får köra "lekfordon", det vill säga fordon utan förbränningsmotor och som inte kan gå över 6 km/h. De ska då bära hjälm.

Inom "inhägnat" område får barn även köra andra fordon. Villatomt, campingplats, flygflottilj har INTE räknats som inhägnat område i vägledande domar. Ett tävlingsområde har däremot räknats som inhägnat.

16 procent av alla som dör i fyrhjulingsolyckor är under 15 år. Under åren 2013-2016 omkom 4 barn under 15 år.

6 av 10 (barn och vuxna) som skadat sig i en fyrhjulingsolycka har varit med om en singelolycka.

7 av 10, på väg, och 6 av 10, utanför väg, omkom i en olycka där fyrhjulingen välte.

Källa: SLU, Transportstyrelsen, Vägverket.

ANNONS