Öresundståg stoppar bokade biljetter

ANNONS
|

Under torsdagen beslutar riksdagen om obligatoriska id-kontroller från den 4 januari för alla som åker med kollektivtrafik, buss, färja eller tåg in i Sverige.

Den nya lagen ska enligt förslaget gälla i tre år, från den 21 december 2015 till och med den 21 december 2018.

Kontrollerna ska få utföras under max sex månader.

Läs mer: Följ debatten i riksdagen

ANNONS

Detta kommer att få mest betydelse för resenärerna i gränsen i Skåne där alla som åker med Öresundståg, SJ2000, HH-färjor, Netbus eller någon annan busslinje över Öresund måste visa upp giltigt pass eller id-handling för att få åka med.

Exakt hur kontrollerna kommer att gå till kommer ett presenteras i en särskild förordning som Näringsdepartementet kommer att sammanställa i mellandagarna.

Men redan i dag går Öresundståg ut på sin webbplats och informerar om att det inte längre kommer att gå att förboka biljetter med Öresundståg från Danmark från den 4 januari 2016, på grund av de reglerna för id-kontroller.

"Vi vet i dagsläget inte i vilken omfattning detta kommer att påverka vår trafik. Med anledningen av detta är det för närvarande inte möjligt att förboka Öresundstågsbiljetter med avresestation i Danmark från och med den 4 januari 2016. Resenärer som önskar resa från Danmark uppmanas vara ute i god tid och köpa biljett i biljettautomat strax innan avresa", skriver Öresundståg på sin webbplats.

Enligt News Öresund, som representerar näringslivet i Öresundsregionen kommer passagerare som åker med Öresundståg från Köpenhamn till Malmö väntas få en förlängd restid från 35 minuter, till 70 och 90 minuter med id-kontroller i Kastrup och Hyllie. Samt att kapaciteten för Öresundståg kommer att halveras under rusningstid på grund av att det blir värre vagnar när man måste genomföra gränskontroll.

ANNONS

SJ kommer också att ställas inför transportörsansvar.

- I dagsläget är det för tidigt att gå in konkret i vad SJ kommer att göra i den här frågan. Vi arbetar med frågan och tittar på olika tänkbara scenarier och lösningar. Just nu ligger fokus på att identifiera samtliga förutsättningar för att kunna få id-kontroller på plats i Danmark och Norge i tid till den 4 januari.Hur id-kontrollerna kan genomföras på bästa sätt och hur de kommer att påverka våra medarbetare, vår trafik och våra resenärer är i dagsläget för tidigt att svara på, skriver presskommunikatören Malin Holmgren på SJ.

Swebus som är ett av bussbolagen som kör från Köpenhamn till bland annat Göteborg, Oslo och Stockholm sitter just nu och ser över hur man ska hantera ett transportörsansvar och id-kontroller.

- Vi vet ännu inte exakt hur detta kommer att se ut i detalj och om transportörsansvaret kommer att vara utformat på samma sätt som för flygbolag och rederier, eller om det handlar om böter, säger Christel Grip, presskontakt för Swebus.

Beslutet kommer inte att påverka sättet att köpa biljetter, vilket fortsättningsvis även kommer att kunna ske på webbplatsen, utan id-kontrollen kommer att ske vi ombordstigning. Andra transportörer, som till exempel Stena, låter bland andra vaktbolag sköta id-kontrollen.

ANNONS

- Det är en av de saker vi tittar på, säger Christel Grip.

Från Skånetrafiken efterlyser man en snabbspårslösning för hur id-kontrollerna ska gå till skriver Sydsvenska Dagbladet. Skånetrafiken vill ha:

• fast track – för resenärer med periodkort får sina biljetter och id-handlingar kontrollerade snabbare än andra

• att det för övriga passagerare finns en separering mellan EU-medborgare och icke-EU-medborgare precis som på flygplatserna.

• för icke-EU-medborgare ska det också göras en urskiljning mellan de som har och inte har id-handlingar, vill bussbolaget.

Danska folketinget röstade i förra veckan ja till en ny lag om transportörsansvar, vilket gör det möjligt att tvinga tåg- och bussbolag att genomföra gränskontroller när fordonen passerar den danska gränsen.

Lagen ger också möjlighet att ekonomiskt belasta transportörer som släpper in asylsökande i Danmark som saknar id-handlingar.

Först efter den 4 januari kommer den danska regeringen att ta ställning till om de ska utnyttja möjligheten att införa ID-kontroller.

FAKTA: Transportörsansvar

•Transportörsansvar innebär att transportören i vissa fall är skyldig att ersätta staten för kostnaderna för utlänningens resa från Sverige. (Hittills har detta gällt fartyg och luftfarkoster).

ANNONS

•Transportörsansvaret gäller om en utlänning som kommit till Sverige avvisas därför att utlänningen saknar pass eller de tillstånd som krävs för att resa in i landet eller medel för sin hemresa.

• Transportören är också skyldig att ersätta reskostnaden från Sverige och tillbaka för den bevakningspersonal som kan behöva följa med.

Källa: Regeringen

ANNONS