Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/29

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Årets julklapp: VR-glasögon

Motiveringen till årets utnämnande stavas framtidsspaning. Men mångsidighet eftersom att de kan användas hos doktorn, i butiker och även av företag som kan ha nytta av tekniken.

 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser, är en del av HUI Researchs motiveringen till årets julklapp.

VR står för virtual reality och med hjälp av sådana glasögon upplever sig användaren vara omgiven av en datorgenererad verklighet. Enligt HUI har glasögonen många användningsområden – från skola och arbete till fritid.

– De kan användas hos doktorn, i butiker och även företag kan ha nytta av tekniken.

 

VR-glasögon favorittippade

Inför varje års titelutdelning gör Paf, Ålands Penningautomatförening, en presentation av favoriterna. Oddsen pekade på att favoriterna till att bli årets julklapp var just elektroniska produkter. I toppen låg till och med de vinnande VR-glasögonen.

– Det är inte så konstigt för teknik och elektronik är branscher där det händer mycket, säger Lena Larsson, vd vid HUI Research.

Trendexperten Stefan Nilsson var en av dem som trodde att VR-glasögonen skulle ta hem utmärkelsen. Han understryker vissa fördelar med dessa som att de ger användaren möjligheten att uppleva film eller spel tredimensionellt.

– Det har talats mycket om dem och de är lagom dyra, säger han.

Andra lågoddsare var trådlösa hörlurar, videostreamingtjänst och trådlösa batterier/powerbanks. I topp återfanns även donation till gott ändamål och den gamla klassikern Nintendo 8-bitars.

Sedan 1988 har HUI varje år presenterat vad som spås bli årets succé i julklappshandlandet. För att platsa som årets julklapp krävs det att produkten eller tjänsten är aktuell och tros kunna sälja bra. Dessutom ska produkten kunna anses vara tidstypisk för det år den väljs. Julklappen måste också anses vara en nyhet eller ha ett nyväckt intresse under det senaste året. Slutligen krävs det att produkten eller tjänsten har ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal. 

 

Kritiserad julklapp

2014 var det aktivitetsarmbandet som blev årets julklapp - ett armband som registrerade steg, puls och sömn. I samband med titeln gick läkare och experter ut och varnade användare för julklappen. 

– Det skapar en vardagsstress för en del personer. I dessa dagar med julstress och allt, att då lägga på stressen att man enbart gått 5 000 steg tror jag i heller gör någon glad, sa läkaren och vårdutvecklaren Ragnar Lindblad då. 

Att julklapparna förändras med tiden kanske märks tydligast på vår eftersträvan att allting ska gå smidigare. 1988 var det bakmaskinen som gjorde succé, medan vi 2011 ville ha en färdigpackad matkasse. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.