Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Svenskarna slår godisrekord

    Mest godis i världen och dubbelt så mycket som genomsnittseuropén. Under påsken slår svenskens godismumsande rekord.

    Varje svensk äter i genomsnitt ett kilo godis enbart under påskhelgen, enligt André Persson, som tillsammans med Thomas Hedlund författat boken "Godis åt folket - en bok om hur svenskarna blev sockerslavar i Karamellkungens rike".

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Under påsk säljer företaget Candyking, mera känt som Godiskungen, 5 000 ton lösgodis, en femtedel av årets försäljning. Till påsk byter företaget ut de ordinarie godispåsar mot en annan, ännu större modell.

    Candyking står för 70 procent av Sveriges lösgodismarknad och ungefär 30 procent av den totala konfektyrförsäljningen, enligt egna hemsidan.

    Att vi i Sverige är så extremt bra på att trycka i oss godis beror till stor del på just plockgodiset, tror André Persson. De många sorterna och de välfyllda lådorna får oss konsumenter att plocka åt oss lite extra i våra påsar.

    I många affärer tar de färgglada plastlådorna upp en hel vägg och ofta fylls de på innan de hinner bli ens halvtomma.

    - Det är ett mänskligt beteende, tror André Persson, att om det finns mycket vill man också ha mycket.


    Lösgodis är förhållandevis sällsynt i de flesta andra länder. André Persson var nyss i Frankrike, ett land där lösgodisförsäljningen är outvecklad.

    - Det fanns på sin höjd några halvtomma lådor. Även om du var sju år och otroligt godissugen skulle du inte gå igång på det, säger han.
    Dani Evanoff, försäljningschef på Candyking, tänker ungefär likadant. Han förklarar lösgodisets kommersiella succé så här:

    - När du går till en thaibuffé äter du alltid lite extra, eller hur? På samma sätt är det med lösgodis. När du har hela smörgåsbordet framför dig tar du alltid lite mer. Om du däremot köper en färdigförpackad produkt är volymen automatiskt begränsad.
    André Persson tror dessutom att det faktum att det i Sverige är helt rumsrent att äta godis även för vuxna, drar upp statistiken märkbart.

    - I många andra länder anses det barnsligt att äta godis så vuxna gör inte det, men i Sverige är nästan lite fint att vara barnslig, säger han.
    Ändå är svenskar förhållandevis hälsosamma.

    Tolv procent av befolkningen lider av fetma, men fetmnan ökar inte längre utan är stabil sedan sex år tillbaka, enligt Statens folkhälsoinstitut. Därför tycker André Persson att svenskarna kan tillåta sig att njuta av sötsaker upp till en viss nivå. Men personligen har han inte ätit godis sedan tonåren.

    - Jag är torsk på bullar däremot. Där är jag torskarnas torsk.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.