Stiftelsen öppnar för diskussion

ANNONS
|

Nere i Hasselbladstiftelsen arkiv, på hyllan ”Div. Fotografer”, finns fotografierna från Ernest Cole. En del bilder är inramade, andra ligger prydligt i gråa kartonger. Det här är det omstridda material som Ernest Coles arvtagare i Sydafrika vill få tillbaka. Men Hasselbladstiftelsen har flera gånger försökt få fotografens sydafrikanska släktingar att skriva på avtal för att avsäga sig rätten till materialet.

Avtal ej påskrivet

I avtalet, med rubriken General Agreement, står det, fritt översatt, att upphovsrätten till de fotografier som Hasselblad förvarar ska övergå till Hasselbladstiftelsens ägo ”som ett erkännande” för stiftelsens ”hängivna stöd när det gäller research och andra aktiviteter kopplat till Ernest Coles arbete”. Stiftelsens vd, Christina Backman, menar att avtalet är skapat före hennes tid som vd och betonar också att det aldrig blev undertecknat, trots Hasselbladstiftelsens påtryckningar.

ANNONS

– Det här är ett gammalt dokument som översänts till Sydafrika. Tanken var att vi har haft bilderna så länge och att detta var det bästa sättet att ta hand om bilderna. Men det är ju aldrig påskrivet.

I avtalet hänvisar ni till Hasselblads stöd och arbete när det gäller att få rätten till fotografierna och inte till det gåvobrev som finns, vad säger du om det?

– Det är en formulering som får stå för den personen som har skrivit det här avtalet. Det är gjort före min tid.

Men signerat av dig.

– Det var bytt namn i en senare utgåva, ja.

Bilderna kom till Hasselblad eftersom fotografkollektivet Tio Fotografer, som Ernest Cole lämnade materialet till, började deponera materialet hos Hasselblad 1992. 2007 skrevs sedan ett avtal där hela materialet överfördes i Hasselbladstiftelsens ägo. Då var de flesta av kollektivets tio medlemmar redan döda.

Inga kvar i livet

I dag finns ingen kvar i livet som kan berätta mer om hur det gick till när Cole lämnade över sitt material. Villkoren för överlåtelsen spelar roll, för om inte Ernest Cole gav rättigheterna till materialet till Tio Fotografer, så kan inte Tio Fotografer i nästa läge ge dem vidare till Hasselbladstiftelsen. Även Christina Backman menar att de detaljerna kan vara betydelsefulla.

ANNONS

– Det kan de säkert vara men tyvärr vet jag inte mer än så här.

Christina Backman menar att Hasselbladstiftelsen har rätt till Coles fotografier genom det gåvobrev som skrivits från Tio Fotografer men medger samtidigt att frågan om gåvobrevets giltighet inte är klarlagd.

– Kan någon bevisa att det är på något annat sätt, att de (Tio Fotografer) på ett oskäligt sätt kommit över bilderna så är det intressant. Men det här hände 1992. Det är ju en stund sedan.

De advokater som Hasselblad kopplat in väntar på fullmakter från Ernest Coles släktingars juridiska ombud, enligt Christina Backman. En av advokaterna som företräder Hasselbladstiftelsen är Anna Alehem på advokatbyrån Wåhlin. Hon skriver i ett mejl till GP att bollen nu ligger hos Coles släktingars juridiska ombud.

”Vi väntar på dennes återkommande så att vi kan ta ställning till om Ernest Coles Familjestiftelse har några berättigade anspråk rörande fotografierna. Det kan samtidigt noteras att flera olika personer agerat å Ernest Coles Familjestiftelses vägnar. Trots upprepade påpekanden därom har vi inte fått behörighetshandlingar.”

Christina Backman öppnar också för möjligheten att de cirka 500 fotografierna som finns i Hasselbladstiftelsens ägo kan överföras till Ernest Coles arvingar i Sydafrika.

– Låt oss ha en diskussion. Det finns inget egenvärde för oss att ha materialet här. Det vi inte vill är att lämna ifrån oss det och att det sedan dyker upp på en auktion i London.

ANNONS

Finns det något som du tycker att ni har gjort fel i det här?

– Då skulle man ha funderat på det när den här gåvan gjordes. Men det vet inte jag om man gjort. Då får man fråga min företrädare.

"Ett missförstånd"

Leslie Matlaisane, Ernest Coles systerson, är kritisk till hur resan han gjorde till Sverige hanterats. När han ändå skulle till Stockholm för att hämta hem materialet som hittats hos SEB ville han få till stånd ett möte med Hasselblad. Leslie Matlaisane menar att han då hindrades från att besöka Göteborg av den advokat, Ulf Bergquist, som skötte bouppteckningen kring SEB-materialet. Även den som då var kurator för Cole-utställningen på Hasselblad, Gunilla Knape, var i kontakt med Ulf Bergquist för att se om Leslie kunde komma till Göteborg.

Ulf Bergquist själv befinner sig utomlands och har inte gått att nå för en intervju men skriver i ett mejl till GP att det rör sig om ett missförstånd.

”Jag fick intrycket att Leslie missuppfattat och trott att han måste dels åka till Göteborg för att hämta de foton som fanns där, dels åka till Stockholm för att hämta de foton som fanns där. Jag förklarade för honom att han inte behövde åka till Göteborg.”

ANNONS
ANNONS