Bild: Tillväxt Biskopsgårdens 32-sidiga broschyr om projektet 
Några av deltagarna i arbetsgruppen om varumärkesstrategi vid det sista mötet.
Bild: Tillväxt Biskopsgårdens 32-sidiga broschyr om projektet Några av deltagarna i arbetsgruppen om varumärkesstrategi vid det sista mötet.

Projekt för företagande ifrågasätts

Den långsiktiga nyttan av de många projekten i Biskopsgården är kraftigt ifrågasatt. Det gäller även delar i det hyllade EU-projektet Tillväxt Biskopsgården.

ANNONS
|

GP har nyligen berättat om storstadssatsningen där ett delmål var att minska elevflykten. Något som man inte lyckades med.

Ett annat projekt som fick mycket pengar var Tillväxt Biskopsgården. Syftet var att utveckla Biskopsgården och bidra till en hållbar tillväxt och en attraktiv stadsdel.

Ett delprojekt, för 3,2 miljoner kronor, gällde företagsrådgivning med syfte att öka antalet företagare i stadsdelen.

- Det var ett väldigt spännande och givande projekt med ett fantastiskt resultat, säger dess ledare Raimo Sköld.

Han hävdar att 110 nya företag startades under projekttiden 2009-2011.

Men hur det har gått för dessa, om de överlevt någon längre tid, går inte att få besked om.

ANNONS

Raimo Sköld vägrar lämna ut namnen på de 110 företagen, med motivering att de varit föremål för konfidentiell rådgivning.

GP har gått igenom handlingarna kring Tillväxt Biskopsgården hos stadsdelsförvaltningen, utan att hitta uppgifter om företagen.

Och på Tillväxtverket, som administrerat utbetalningarna till EU-projektet, finns inga uppgifter om företagen.

- Vi har inte begärt in någon lista över vilka företag som startades genom projektet, säger enhetschefen Helena Starfelt.

Forskarna som följde Tillväxt Biskopsgården kunde identifiera 45 företag startade under projekttiden och registrerade i bolagsregistret. De bedömde projektets sysselsättningseffekter som "begränsade".

På stadsdelsförvaltningen uppger dock den ansvarige för näringslivsutveckling att goda erfarenheter förts vidare till de följande EU-projekten: Företagsamma västra Hisingen och det nu pågående One Stop Future Shop.

Ett annat delprojekt med oklar långsiktig nytta var varumärkesstrategin. För 1,2 miljoner kronor anlitades en reklambyrå som presenterade ett 25-sidigt dokument för ett "strategiskt varumärkesarbete" för Biskopsgården.

En slogan togs fram: "Biskopsgården:för". Det var en ordlek med avstamp i "förort" och med sikte på positiv förändring.

Följeforskarna konstaterade, i december 2011, att det är en mycket långsiktig process att vända bilden av en stadsdel och tillägger att detta är beroende av "omvärldsfaktorer som ligger bortom aktörernas direkta kontroll".

Någon synlig fortsättning av varumärkesarbetet är svår att hitta.

ANNONS

- Jag har hört talas om Tillväxt Biskopsgården men aldrig om varumärkesstrategin, säger Annika Sjöberg, utvecklingschef i västra Hisingen.

En hemsida för Tillväxt Biskopsgården går fortfarande att hitta på nätet. Den som klickar in på den hamnar på en sida som pryds av en kamel och egyptiska pyramider samt en text som tipsar om att man lätt kan åka spårvagn från Biskopsgården till kasinot vid Skeppsbron.

ANNONS