"Mobilshopping gör oss stressade"

Bakom nedlagda butiker döljer sig en växande e-handel. Men samtidigt som mobilerna gör oss till smartare kunder, blir vi stressade av alla påbud om köp. Det säger forskaren Christian Fuentes.

ANNONS
|

Under 2015 uppgick e-handeln till 50,1 miljarder – sju procent av alla handel i Sverige. Enligt rapportförfattaren, fackförbundet Handels, kommer e-handel utgöra 22 procent om 10 år, om den forsätter att växa i samma takt. Att fysiska butiker tappar i relation till nätet förklaras delvis av våra smarta telefoner.

Christian Fuentes, kopplade till både Göteborgs och Lunds universitet, publicerade nyligen en studie ihop med kollegan Anette Svingstedt om hur unga använder mobilen för att shoppa. Genom att intervjua 55 unga vuxna, framgick det att mobilen framförallt fyller sex funktioner.

– Telefonen är med hela vägen från att man får en idé om ett köp, till att man forskar om produkten med andra, till att man genomför köpet och slutligen skriver en produktrecension. Mobilen är också för inspiration. Unga är väldigt uppkopplade mot bloggar och sociala medier, och får på sätt idéer om nya köpa, säger Christian Fuentes.

ANNONS

Gör oss stressade

Enligt Christian Fuentes ger mobilen ett ständigt flöde av nya produkter och erbjudanden. Samtidigt som det gör kunder mer informerade, uppgav flera unga att känner stress över all köpinformation.

– En del säger att de nästan är beroende av nyhetsflödet, samtidigt som de har svårt att hantera all information. Vissa har till och med utvecklat strategier för att minska ångesten från att vara uppkopplad mot strömmen av köperbjudanden. Det kan exempelvis handla om att stänga av automatiska nyhetsbrev.

Ständigt öppna butiker

En annan aspekt som kan ge upphov till stress är att de digitala butikerna är öppna 24 timmar om dygnet.

– I mobilen är det kommersiella landskapet tillgängligt hela tiden. Du kan köpa produkter det första du gör på morgonen eller precis innan du lägger dig, vilket även många gör.

Om mobilerna gör att vi faktiskt handlar mer kan Christian Fuentes inte avgöra. Däremot är hindreni dag lägre, vilket kan öka köpviljan.

– Det har blivit så enkelt att betala, vilket gör att vissa naturliga spärrar numera är borta. Innan behövde du ta dig till en butik och eventuellt stå i kö. I dag kan det ta en minut från det att du ser varan i mobilen till att du har tryckt på köp.

ANNONS
ANNONS