Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/18

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Mindre budskap och mer image i årets valaffischer

    Valaffischer handlar allt mer om att skapa en image och allt mindre om att sprida ett politiska budskap. Allra längst går Sverigedemokraterna, konstaterar professor Bengt Johansson, som forskat om valaffischer.

    En eller två personer som ler mot kameran. Vit bakgrund. Jeans eller chinos. Och så texten SD2018.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Sverigedemokraterna säger det ju till och med själva, att de inte behöver prata budskap, att alla vet vad de står för. Så nu handlar det om att förbättra imagen: "alla tycker att vi är arga, unga män men vi är bredare än så". De vill betona vanligheten. Kläderna ser ju nästan ut som en Elloskatalog, säger Bengt Johansson.

    Handlar allt mer om image

    Bengt Johansson är professor på institutionen för journalistik medier och kommunikation vid Göteborg universitet och har forskat om valaffischer från början av 1900-talet och fram till i dag.

    Han konstaterar att valaffischerna på många sätt varit sig lika över åren: det handlar om att förmedla ett budskap, mobilisera och locka väljare. Men vid sidan av det går det också att urskilja trender.

    – Sedan början av 1990-talet är det väldigt mycket en fråga om att skapa image och att skapa förtroende. Man kan säga att det blivit mer image och mindre politik – och där är Sverigedemokraterna ett jättebra exempel, de har inte ens ett budskap på sina affischer.

    En annan sak som förändrats är partiledarnas roll. Under en period var de inte synliga på affischerna överhuvudtaget, men sedan 1960-talet och framåt har de blivit allt mer framträdande.

    – Humor har också blivit vanligare.

    Mycket allvar i år

    Men just i år är det mest allvar. Flera av partiernas affischer signalerar ett stort allvar.

    – Det är ganska många allvarliga miner. Det är dags att kavla upp ärmarna och visa att det är allvar, att Sverige måste klara av det här, säger Bengt Johansson.

    Något parti som skiljer ut sig?

    – I fråga om allvar så har nästan alla de borgerliga partierna och Miljöpartiet väldigt allvarliga budskap och partiledare som inte ler det minsta. I en del fall kanske det har med opinionsläget att göra också.

    Moderaterna har dessutom valt en väldigt mörk ton på sina affischer. Partiledaren Ulf Kristersson står tydligt i centrum. Kanske vill partiet profilera honom extra hårt, eftersom han är relativt ny på sin post.

    Dokumentärt inslag

    – Intressant är också att de har ett dokumentärt inslag på sina affischer. Det har också Miljöpartiet. Det är lite av ett drag i år.

    Centerpartiets affischer är de som andas mest optimism och framtidstro. Till skillnad från de andra borgerliga partiledarna, så ler faktiskt Annie Lööf – även om hon i första hand utstrålar handlingskraft.

    Som regeringsparti tecknar Socialdemokraterna, helt logiskt, en ljusare bild av tillvaron. Det bärande budskapet i partiernas valaffischer är att man försvarar välfärden.

    – Socialdemokraternas affischer är väldigt traditionella. Det är en klassisk valaffisch med en politiker i halvfigur som tittar mot kameran, det är vanliga människor och ett budskap som hamras in. Den typen av affischer har Socialdemokraterna haft i stort sett sedan mitten av 1980-talet.

    Valaffischerna består

    Med sociala medier har partierna fått nya vägar att kommunicera med väljarna. Alla är de mer eller mindre aktiva på Facebook och Twitter. Ändå står sig valaffischerna fortfarande.

    Bengt Johansson konstaterar att det finns flera anledningar till det.

    – De syns ju överallt på staden och sedan skapar de medieuppmärksamhet. Det ger en extra skjuts i valrörelsen. Och de sprids på nätet, både på gott och ont. Intern är de också viktiga: man samlas för att sätta upp dem – det är en stor grej inom partierna. Det är som är julgran på jul eller sill på midsommar, en tradition.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.