Isacson om Nevs-ordern: Ser bra ut - på pappret

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

På pappret ser det närmast fantastiskt ut. Nevs tecknar ett strategiskt avtal med kinesiska Panda New Energy om att leverera 150000 elbilar fram till år 2020. Dessutom ska Nevs leverera ytterligare 100000 elfordon och tjänster till företag närstående Nevs och Nevs ägare. Totalt ska det därmed handla om en kvarts miljon elfordon till ett totalt ordervärde av 100 miljarder kronor. Det hela beskrivs som en rekordorder i svensk industrihistoria.

Läs också:Glada miner bland de anställda efter jätteordern

Panda New Energy siktar på att bli världsledande på leasing för miljöbilar. Och så sent som i förra veckan var företrädare för Nevs ute i bland annat GP och talade om att bilbolaget ska satsa miljardbelopp på att utveckla flera elbilsmodeller som ska lanseras 2017 och eventuellt få använda varumärket Saab. Det nya 100-miljarders-avtalet skulle därmed snarast innebära en raketstart för Trollhättanföretaget in i en värld där orden hållbarhet och miljö är bland de mest populära som finns.

ANNONS

Som vanligt när det gäller Saab och Nevs så är det hela dessvärre omgivet av en rad oklarheter.

Ett totalt ordervärde på 100 miljarder kronor för 250000 fordon innebär en ordersumma på 400000 kronor per fordon. Det måste innebära väldigt höga försäljningssummor per fordon, både Panda och Pandas samarbetspartners lär vilja göra påslag. Detta samtidigt som elbilarna bygger på Saab sedan, med ursprung från 2002, som Nevs tidigare tillverkat i mindre skala men som nu ska bli eldrivna.

Mikael Östlund, kommunikationschef på Nevs, kan inte ge någon information om hur den ekvationen går ihop.

Nevs i Trollhättan ska dessutom inte göra hela bilarna. Det är den huvudsakliga delen av karossen på bilarna som ska göras i Trollhättan. Sedan slutmonteras bilarna i kinesiska Tianjin, som dessutom är en av Nevs delägare.

För dem som siktar på ett jobb för att få bygga de nya bilarna i Trollhättan ser det också lite dunkelt ut. Företaget talar sedan tidigare om att anställa ett femtiotal personer i månaden. Hur många extra personer i Trollhättan som kommer att beröras av rekordordern är oklart, men det sägs röra sig om ett mindre antal. Nevs har idag cirka 500 anställda och ett drygt hundratal konsulter. Att klara en rekordorder utan att behöva öka bemanningen mer i en fabrik legat nere sedan maj i fjol måste klassas som ett konststycke.

ANNONS

Det aktuella samarbetsavtalet är enligt Mikael Östlund en beställning, och inte ett köpeavtal. Vad skillnaden är framgår inte.

När avtalet löper ut 2020 ska dock hela den kinesiska fabriken vara färdigställd, och kunna ta över den totala produktionen därefter.

Det är också högst oklart huruvida Nevs kommer att kunna använda sig av varumärket Saab, som kontrolleras av det börsnoterade försvarsbolaget. Det är till och med oklart ifall det förs några förhandlingar om varumärket.

Rekordorden ser tveklöst bra ut – på pappret. Men ett företag med Nevs historik måste vara betydligt tydligare i sin information för att nå trovärdighet om att det inte bara ska stanna vid ännu en papperskonstruktion.

TORBJÖRN ISACSON

Ekonomikrönikör med börs och företag i fokus

ANNONS