Partille kommunhus.
Partille kommunhus. Bild: Karina Hansson

Kontroversiell jobbannons från Partille kommun kritiseras

Undersköterskor som inte försöker "vinna tid för att ta en rökpaus" och inte "behöver använda Facebook och Snapchat var tredje minut". Det efterlyste Partille kommun i en jobbannons – som nu tagits bort.
– Annonsen är så upprörande att det existerar inte, säger Anna Skarsjö, ordförande Kommunal Väst.

ANNONS
|

"Har du vid något tillfälle rest med flyg? Då förstår du kopplingen mellan att checka in i tid för att komma med din flight? Det kan vara bra att veta för då förstår du också vilken buss du behöver ta för att vara ombytt och klar när ditt arbetspass börjar."

Anna Skarsjö, ordförande Kommunal Väst.
Anna Skarsjö, ordförande Kommunal Väst. Bild: Adam Ihse

Så inleddes en jobbannons som Partille kommun lade ut på onsdagen. Den gällde sex halvtidstjänster för undersköterskor, och har väckt upprörda känslor hos medlemmar i undersköterskornas fackförbund Kommunal.

– Alltså allvarligt, har de ens varit ute på våra arbetsplatser och sett hur vi arbetar? Tror de att vi undersköterskor är tolvåringar som behöver hjälp att komma i tid till bussen, säger Anna Skarsjö, ordförande för Kommunal Väst.

ANNONS

"Tror de att vi inte kan läsa?"

I annonsen underströks vidare att jobbet inte var värt att söka om den sökande försöker "vinna tid för att ta rökpauser" eller behöver "använda Facebook och Snapchat var tredje minut". Den som "halvsovande vandrar omkring med en fimp i mungipan och kaffekoppen i hand" passar inte in i arbetsmiljön, enligt jobbannonsen.

– Det här är så upprörande att det existerar inte. Vilka tror man att vi undersköterskor är? Hur ser man på vår utbildning? Det är väl ingen som beter sig på det här viset, säger Skarsjö.

Under 2017 presenterade Sveriges kommuner och landsting en undersökning där 62 procent av kommunerna uppgav att det är svårt att rekrytera undersköterskor. Västsverige är inget undantag.

Anna Skarsjö berättar att många upprörda medlemmar i Kommunal Väst hört av sig efter att ha sett annonsen. Bland annat reagerar många på en mening där Partille kommun erbjuder "utbildning i hur en tvätt- och diskmaskin fungerar om detta är främmande föremål för dig".

– De verkar tro att vi är utbytbara, att vi inte spelar någon roll, att vi bara behöver lära oss att använda en tvätt- eller diskmaskin. De kanske tror att vi inte kan läsa heller? Vi bygger Sverige, vi är där varje dag, dygnet runt, året om.

ANNONS

Tog bort annonsen efter kritiken

När jobbannonsen börjat spridas på fredagsförmiddagen valde Partille Kommun att ta bort den från sin hemsida. Ansvarig enhetschef för det berörda boendet säger att hen vill be om ursäkt för annonsen, som "blev fel".

– Vi försökte tänka nytt, men det blev fel. Jag är ledsen för det, och vill börja med att säga att jag ber om ursäkt. Det vi tänkte var att man skulle läsa det lite med glimten i ögat, säger enhetschefen.

Enhetschefen vill istället passa på att hylla sin personal.

– Jag har en fantastisk verksamhet och en fantastisk personal. Det var tanklöst gjort av mig.

Du upplever alltså inte att det är ett problem att personal försöker "vinna tid för att ta en rökpaus"?

–  Jag har en fantastisk personal och det blev fel, fel, annonsen blev helt fel. Det var ett försök att tänka nytt. Jag har en fantastisk personal och verksamhet, otroligt kompetent.

Du har inga problem i nuläget med att personal behöver "använda Facebook och Snapchat var tredje minut" då?

– Jag har en fantastisk personal och verksamhet, som sätter hyresgästerna i fokus. Det som gör mig ledsen är att det blev fel, att det kan upplevas på ett annat sätt.

Personalchefen: "Ber om ursäkt"

Partille kommun hänvisar vidare frågor till personalchef Mats Nilsson. Han berättar att kommunen sedan tidigare haft ett system där chefer skriver sina egna jobbannonser och lägger ut dem på egen hand.

ANNONS

En förändring av det arbetssättet har varit planerad sedan tidigare. Nu kommer det ske redan nästa vecka.

– Idag kan jag vara lite ledsen att vi inte ändrat det här tidigare, men från och med nästa vecka går alla annonser via mina två rekryterare, säger han.

Nilsson säger att kommunikationschefen på kommunen fick upp ögonen för annonsen på fredagsmorgonen, varpå Mats Nilsson fattade beslutet att ta bort den.

– Jag kan känna att det finns någon form av underton här, av att vi har en syn på våra anställda som att de är trötta, slöa och röker sig genom arbetstiden. Den synen har vi inte. Ska jag säga något så är det att jag vill be om ursäkt.

ANNONS