Wannholt öppnar för kompromisser om Västlänken

Kommunen måste fokusera på välfärden, skala bort allt annat och få till en bättre styrning och ledning. Det är Demokraternas viktigaste fråga i valet. Till och med så viktig att Martin Wannholt öppnar för en kompromiss om Västlänken.

ANNONS
|

Martin Wannholt ber mig att stänga av inspelningen. När jag skakar på huvudet tvekar han först lite och håller ett allmänt hållet resonemang om att man måste vara beredd att kompromissa, för att komma ur "dagens svåra situation".

Sedan säger han "äh, vi tar det ändå".

– Om man nu nödvändigtvis vill ha en pendeltågstunnel, då kunde man gjort som de tunga remissinstanserna sa: gå raka spåret till Korsvägen. Mycket mindre stök. Det hade kunnat vara en kompromiss. Dyr och onödig, men okej. Det hade kunnat göra alla nöjda, så vi kunde gå vidare i livet någon gång.

Fokus på grunduppdraget

Det har kallats Örnnästet – Volvokoncernens gamla huvudkontor som byggdes på 1980-talet, då PG Gyllenhammar var vd och bolaget gav sig in i allt fler branscher. Nu står byggnaden tom sedan ett och ett halvt år tillbaka. Martin Wannholt har lånat den för intervjutillfället – för att illustrera Demokraternas politik.

ANNONS

– Volvo var ett konglomerat. Det var sill. Ramlösa. Båtar. Hur gick det? Sämre och sämre. Istället för att hålla sig till det man är bäst på skulle man göra allt. Nu är det två fordonsföretag som går som tåget. Man har koncentrerat sig på grunduppdraget – precis det går vi till val på, säger Martin Wannholt.

LÄS FLER INTERVJUER MED GÖTEBORGS TOPPKANDIDATER:

VV: Westberg: Vi kompromissar inte med Västlänken

Centern: Bönfors hoppas att gör det själv-attityden ska nå hela vägen

Liberalerna: Skolfrågan fortfarande viktigast för Helene Odenjung

FI: Stina Svensson efterlyser en humanitär upprustning

KD: Företagsvännen Lega ser problem med KD:s varumärke

V: Välfärdsnörden Bernmar vill förändra systemet i grunden

Vi tar oss igenom öde korridorer, mot det gamla direktörsrummet. Martin Wannholt säger att Göteborg egentligen har alla förutsättningar.

– Men vi har politiker som sitter i fyra år och sedan säger: förskoleplatserna har fallit mellan stolarna. Vi måste fokusera på det en kommun ska göra.

Efter några år som politisk sekreterare kom Martin Wannholt in i kommunstyrelsen efter valet 1998, men valde istället att flytta till Brasilien där han jobbade för Ericsson i elva år. Träffade sin fru och bildade familj.

ANNONS

Var på väg att lämna politiken

När han kom hem igen 2010 blev han på nytt kommunalråd för Moderaterna, men efter det att han tagit ställning mot Västlänken inför valet 2014 var brytningen ett faktum.

Övervägde du att lämna politiken?

– Efter valet 2014 tackade jag ja till ett jobberbjudande i en annan stad. Jag skulle lämna fullmäktige i januari. Så jag var på väg ut. Men det som hände var att Vägvalet kom till mig med sitt upplägg.

Upplägget handlade om att de genom en valteknisk samverkan skulle kunna ta en kommunalrådspost. Martin Wannholt säger att han tyckte att det naturliga var att Theo Papaioannou tog den – men att denne aldrig var intresserad.

Istället blev det Martin Wannholt som tog kommunalrådsposten. Där har han suttit som politisk vilde och funderat på om han skulle gå in i något annat parti. Till sist föll valet på att bilda eget.

"Allianspolitikerna sitter i baksätet"

Hur tolkar du det starka stöd ni fått i våra opinionsmätningar?

– Jag tror att det handlar om ett missnöje med det nuvarande styret. Och att vi har allianspolitiker som inte klarar av att vinna val, och som åker med i baksätet hos de rödgröna. De är med på det mesta – kamelfarmer och vad du vill. Därför finns det en längtan efter något nytt.

ANNONS

Vilken blir den viktigaste frågan i valrörelsen för er?

– Det låter nästan tråkigt, men den absolut viktigaste frågan handlar om styrning och ledning. Det är där allt sitter. Sedan kommer det kanske inte uppfattas så, för människor gör sina egna kopplingar. Men om vi pratar om slöseriet inom bolagssektorn, så är det för att det hänger ihop med styrning och ledning.

Hittills har Demokraterna endast presenterat sin politik i mycket övergripande form. Martin Wannholt säger att budgeten ska ge tydligare svar, men huvudlinjen är att det behöver omfördelas kraftigt – att det finns mycket kommunen gör som den inte behöver göra och att mer pengar måste gå till välfärden.

Vad är det ni ska spara på?

– Det kommer i budgeten. Du får vänta, som alla andra. Vår målsättning är att visa hur vi i driftsbudgeten kan omfördela 1,4 miljarder kronor, minst, till välfärdssektorn. Men det här är ingenting man löser över en natt – om vi tar tvålärarsystemet till exempel, så går vi inte till val på att vi ska fixa skolan på 100 dagar. Vi har en tydlig ambitionsnivå, vi ska visa att pengarna finns.

Sista chansen att stoppa Västlänken

Men för att kunna genomföra någonting överhuvudtaget, så måste man vara med i ett styre. Martin Wannholt säger att Demokraterna inte har något problem med att samarbeta åt något håll, men att det just nu knappast kan bli aktuellt att samarbeta med Socialdemokraterna.

ANNONS

– De är på väg att implodera internt. Om vi får till något samarbete är det mest sannolikt att det blir med alliansen.

Hur viktig kommer Västlänken vara för er?

– Den kommer naturligtvis vara jätteviktig. Detta val kommer nog vara absolut sista chansen att stoppa eländet. Men den är bara ett symptom på något mycket större, en avsaknad av ledning och styrning. Det är rätt skrämmande. Vi kan inte leverera välfärd, trots ett rödgrönt styre i 24 år.

Sista chansen att stoppa, säger du. Men hur realistiskt är det?

– Jag tror faktiskt att det är realistiskt. Om man inte gör det har man ju tio år av uppgrävd stad och uppretade människor. Det gör det svårt att lösa de andra frågorna.

Men hur?

– Där sitter ni i media fast i en formfråga. Jag känner bra miljöjurister. De säger inte bara att det går att stoppa, de säger att vi borde stoppa eftersom Trafikverket inte gör det de lovat att leverera. De får inte släppa ut utsläpp på det här sättet i en känslig miljö.

Gläntar på dörren

Men alliansen, som du kan tänka dig att samarbeta med, vill ju inte stoppa Västlänken?

– Ja, då har de ju ett val. De kan ju gå till Ann-Sofie Hermansson och säga "nu har vi suttit i baksätet i den förarlösa bilen, nu byter vi plats". Fine, gör det då. Jag vet att man inte ska låsa några dörrar helt och hållet, men här måste vi vara tydliga. Det går inte för oss att vara med och gräva sönder staden. Det finns ju kompromisslösningar, som jag var inne på tidigare. Jag är inte benhård och säger att jag inte kan kompromissa, men det finns ingen kompromiss som jag kan se som innebär att man fortsätter att förpesta miljön i tio år på ett projekt som en majoritet av medborgarna inte vill ha.

ANNONS

Bara så att jag fattar rätt: menar du att någon typ av kompromiss kan bli aktuell för att få ihop ett samarbete?

– Om de inte backar någonting vad gäller Västlänken ser jag inte förutsättningar. Nej, så kan man kanske inte uttrycka det – men jag ser väldigt små förutsättningar för någon form av samarbete.

Martin Wannholt går fram till dörren i Pehr G Gyllenhammars gamla direktörsrum.

– Kolla här: lite öppning måste man lämna, annars får man äta upp det.

LÄS MER: Här hittar du intervjuerna med övriga lokala partiers toppkandidater.

FAKTA: Arne Larsson möter de lokala partiernas förstanamn

Inför valet i höst intervjuar GP:s politikreporter Arne Larsson partiernas förstanamn på kommunlistorna, på en plats i Göteborgs om de själva valt. Demokraternas Martin Wannholt valde AB Volvos tidigare huvudkontor för att illustrera behovet av att koncentrera sig på kärnverksamheten.

ANNONS