Världsunik tunnelsänkning i Göteborg

ANNONS
|

Sjösättningen av Tina, som tunnelelementet heter, var lite av en världshändelse – för sjösättning av sänktunnlar sker inte mycket oftare än en gång per år. Det var en ganska lång och komplicerad process, som tog halva dagen ute i Marieholm, med utplacering av vajrar inför bogseringen ut från torrdockan ända till parkeringen i Göta älv.

– Ledordet för dagen är långsamt, långsamt. För om ett tunnelement kommer i rörelse eller får för hög fart är det svårt att stoppa det, säger Helena Söderberg, projektledare för entreprenaden.

–Det här är stora och häftiga saker att hålla på med, säger Stein Kleiven, projektchef på Trafikverket för hela Marieholmsförbindelsen under förberedelserna inför sjösättningen.

ANNONS

Tina är stor som ett isberg i betong. Tunnelelementet är långt som en fotbollsplan, brett som en halv, tio meter djupt och väger 25000 ton – men ovanför vattenytan syns bara en halvmeter.

Gjutit ovanpå lermassorna

I över ett halvår har man hållit på och gjutit tunnelelementet i en 18 meter djup torrdocka under stor precision – ovanpå lermassorna i Marieholm. Och efter sjösättningen av Tina, länsar man torrdockan och börja gjuta på nästa som kommer att heta Göte/Göta. År 2020 ska hela Marieholmstunneln vara klar och ligga nedbäddad i den djupmuddrade älvbotten. Men Trafikverket får ta det pö om pö, eftersom miljökraven är strikta.

När tunneln är färdig, kommer den att ligga 600 meter från Tingstadtunneln, och ska avlastade det pressade trafikläget inför framtiden. Idag passerar över 120 000 bilar genom Tingstadstunneln varje dag. Och nya Marieholmstunneln ska hjälpa till att öka framkomligheten i framtidens Göteborg. För det har visat sig att när det är stopp i trafiken över älven – då är det tvärstopp.

–När Tingstadstunneln var ny frågade sig folk vad man skulle med så många filer i en så stor tunnel. I dag visar det sig att den inte räcker till. Och Marieholmstunneln kommer att avlasta med 50000 fordon per dygn, säger Stein Kleiven.

ANNONS

Nya förbindelsen kommer att ha en väst-östlig riktning, mot Tingstadstunnelns som går på syd-nord.

Tredje sänktunneln i Sverige

Över 500 personer har varit sysselsatta med arbetet av Marieholmstunneln som är utlagt på 120 underentreprenörer från många länder, där det finns företag med specialkompetens. För sänktunnlar tillhör inte vardagsbyggena. Marieholmstunneln blir den tredje sänktunneln i Sverige – Tingstadstunneln var den allra första.

Fram mot lunchtid började motorerna att brumma hårdare på bogserbåten Frog Cygnus medan hon ytterst långsamt började dra den enorma lasten ur torrdockan, för att bogsera ut Tina till ett parkeringsläge cirka 20 meter ut i Göta älv. Här kommer hon att ligga i väntan på att nästa tunnelelement blir klart.

Dubbla säkerhetszoner

Risken att någon skeppare kommer att köra på med ett fartyg ser man som mycket små från Trafikverket sida. Det är dubbla säkerhetszoner kring tunnelelementet, dessutom får fartygen bara gå i en farled.

Och under sjösättningen var Göta älv avstängd under fem timmar. När tunnelbygget färdigställs om några år kommer man att stänga av älven i en hel vecka.

Marieholmstunneln

  1. Ingår som en del i det Västsvenska paketet.
  2. Beräknas vara klar år 2020.
  3. Kostnaden är beräknad till 3,5 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Men slutkostnaden kan bli en miljard kronor mer.
  4. Marieholmstunneln byggs för att minska sårbarheten i Göteborgs transportsystem.
  5. Tunneln kommer att gå under Göta älv och ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet.
  6. Den byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln, blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i varje riktning.
  7. Marieholmstunneln ingår i Västsvenska paketet.

Källa: Trafikverket

ANNONS