Trenderna på mässan: El-drivet och MC som passar skägget

Under helgen har över 40 000 människor tagit sig till Göteborg och Svenska mässan. Vissa för att titta på nya modeller och träffa likasinnade. Andra för att hitta en motorcykel som passar till skägget.

ANNONS
|

– Jag börjar bli för gammal för den här typen, säger besökaren Adrian Bud.

Han provsitter en Ducati som tvingar honom att böja ryggen framåt för att kunna hålla i styret. Han reser sig upp och sträcker ut kroppen.

– Det här är en fartgrej men jag tycker inte att det är det viktigaste. Det är känslan. Det ska vara bekvämt och behöver inte gå i 300 km/h.

En plats att träffa likasinnade

Adrian Bud är intresserad av att hitta en ny motorcykel och kolla på nya modeller men för de över 40 000 besökarna varierar skälen stort till varför man besöker mässan. Vissa vill testköra, andra är där för att träffa vänner och likasinnade.

ANNONS

Så är det för Rickard Taube och Rebecca Orvestad som besöker mässan tillsammans. För dem är det en chans att träffa andra intresserade men också en möjlighet att få komma nära nya motorcyklar.

– Man läser mycket om det senaste och då är det kul att få ta och klämma, säger Rickard Taube.

Både han och Rebecca Orvestad kör MC men har något olika preferenser.

– Jag gillar farten, säger Rebecca Orvestad.

Nya trenderna inom MC

Enligt Peter Näsman, som är ansvarig för MC-mässan, har just farten alltid varit en lockelse men det har börjat ske ett trendbrott.

– Vi ser att fler och fler intresserar sig för det stilsäkra. Att det ska passa till kläder, passa till skägget, säger han.

På mässan finns det utrymmen där specialdesign och egen ombyggnation står i fokus.

Annars är den nya trenden det eldrivna, vilket Peter Näsman menar växer sig allt större.

– Vi har elcyklar som går lika fort som mopeder och måste registreras som det.

Eldrivet på frammarsch

På mässan har företaget Köp en Scooter fått ett hörn där de visar upp både elmopeder och elcyklar men också vanliga bensindrivna mopeder.

– Och du kan ju se var alla står, säger Richard Karlsson som arbetar för företaget.

Han berättar att om de hade stått här med sina elmopeder för 10 år sedan hade nog många fnyst. Nu är det istället många som stannar och provar.

ANNONS

– Det är revolutionerande, säger han.

Richard Karlsson tror att det kan bero på premien på 25 procent för elcyklar och elmopeder som regeringen beslutat om.

Alla verkar dock inte helt övertygade. På andra sidan mässväggen ligger Harley Davidsons bås där många av företagets trogna kunder samlas.

– De är här och tittar och småler litegrann men det här är såklart inte för dem, säger Richard Karlsson.

ANNONS