David Lifmark i Lärarnas yrkesetiska råd tycker att rektorer måste våga diskutera dilemman som kan uppstå när föräldrar kommer med religiösa krav.
David Lifmark i Lärarnas yrkesetiska råd tycker att rektorer måste våga diskutera dilemman som kan uppstå när föräldrar kommer med religiösa krav. Bild: Olof Ohlsson

Lärarnas yrkesetiska råd: "Skolor måste våga diskutera detta"

Skolanställdas osäkerhet när det kommer till religiösa påtryckningar och dilemman oroar Lärarnas yrkesetiska råd. Nu uppmanar man samtliga skolor att diskutera frågan mer.

ANNONS
|

– Utgångspunkten ska alltid vara att eleven är i centrum, säger David Lifmark, ledamot i Lärarnas yrkesetiska råd.

I GP:s granskning av hur förskolor ställde sig till slöjtvång, svarade en majoritet av de uppringda förskolorna att man kunde tänka sig att agera slöjpolis åt föräldrar. Bara 13 förskolor sa nej eller var tveksamma till GP:s önskemål om slöjtvång på en femårig flicka. Något som gör David Lifmark beklämd.

LÄS MER: 27 av 40 förskolor säger ja till slöjtvång

– Svaret måste vara som en pedagog svarade i er granskning. Att flickan självklart får ha på sig sin slöja, men att man inte kan tvinga henne om hon inte vill. Kommer det till en konflikt där barnet vill en sak och föräldrarna vill en annan, då måste lojaliteten alltid ligga hos eleven, säger David Lifmark.

ANNONS

Kulturkrockar allt vanligare

Therese Dahlqvist, som själv är lärare och ledamot i Lärarnas yrkesetiska råd, menar att det är viktigt att skolpersonal vågar stå på sig.

– Vi har ett växande samhälle med många människor från olika kulturer och religioner vilket är oerhört berikande för Sverige och svensk skola. I och med detta möter vi även nya dilemmafrågor då kulturer och religioner krockar, något som var ovanligt för 50 år sedan då vi hade ett mer homogent samhälle, säger hon.

LÄS MER:"Strider mot skollagen"

Hon menar att frågan om religiösa påtryckningar i skolan är en komplex fråga, där lärarna dels måste ha elevens bästa i fokus men också har i uppdrag att skapa förtroende hos föräldrarna.

Therese Dahlqvist menar att skolan måste våga stå på sig mer.
Therese Dahlqvist menar att skolan måste våga stå på sig mer.

– Som lärare i dag är man ofta alltför ensam i sitt uppdrag och frågan har kanske inte lyfts och diskuterats på skolan. Vi ska värna om förtroendefulla relationer med elev och vårdnadshavare men eleven kommer alltid först, säger Therese Dahlqvist.

Rädslan bland rektorer ett problem

Under GP:s granskning uppgav flera rektorer, varav en del anonyma, att frågan varit känslig att diskutera under många år eftersom man varit rädd för att det ska tolkas som ett sätt att spä på främlingsfientlighet. Flera erkände samtidigt att man på olika sätt gått med på föräldrars krav trots att det ibland gick emot elevernas egna vilja.

ANNONS

LÄS MER:Föräldrarnas förskolekrav: Live-sänd när vår dotter bär slöja

David Lifmark säger att han förstår rektorernas oro, men tycker samtidigt att det är problematiskt att vissa rektorer inte vågar träda fram med namn. Han tror att diskussionen kan föras på ett respektfullt sätt som inte riskerar att demonisera enstaka grupper.

– Det här handlar om principiellt viktiga frågor som gäller hur vi behandlar alla barn lika. Det är väldigt problematiskt om till och med skolledare är rädda för att diskutera detta öppet. Ska den frågan verkligen vara så känslig att man inte vågar ha en öppen tanke om det här?

"Krävs diskussioner i alla skolor"

Lärarnas yrkesetiska råd uppmanar nu rektorer på samtliga skolor att börja föra diskussioner med personalen om hur man ska hantera frågan.

– Det är oerhört viktigt att man ständigt har diskussioner kring detta i alla skolor. Så att det aldrig blir tveksamheter när man ställs inför sådana här dilemman, säger David Lifmark.

Fakta: Så hanterar du religiösa påtryckningar i skolan

Jobbar du inom skolan och är osäker på hur du ska agera när du ställs inför religiösa krav från föräldrar? Här är Lärarnas yrkesetiska råds fem bästa tips.

1. Samtala med kollegor innan. Om denna och andra yrkesetiska frågor.

2. Diskutera med föräldrarna och försök förstå hur de tänker så minskar du risken att de känner sig överkörda.

3. Om du måste gå emot föräldrarnas vilja, förklara varför på ett respektfullt sätt.

4. Samtala med barn om deras frihet att forma sina liv, men också om att det är föräldrars och lärares uppgift att fostra.

5. Var påläst om vad styrdokumenten och de yrkesetiska principerna säger, för att kunna ha det som stöd i mötet med föräldrarna.

ANNONS