Förvarade brännbart material – vid oljeledning

ANNONS
|

GP berättade i går om det privata företaget Lundby Container Service (LCS) som tjänat pengar på att hyra ut mark som egentligen tillhör kommunen. I företagets styrelse sitter Göteborgs hamn före detta vd. Samma företag har dock även brustit i säkerheten vid ett av Göteborgs mest känsliga områden.

LCS har i dag tillstånd att hantera tomma containers på sin mark. Marken fick företaget köpa billigt av Göteborgs hamn eftersom den till största del ligger i en skyddszon intill en oljeledning och Preems raffinaderi på Hisingen. Syftet med skyddszonen är att förhindra allvarliga olyckor och verksamhet som får bedrivas där är därför mycket begränsad.

ANNONS

Redan 2001 slog dåvarande Räddningsverket fast att marken enbart får användas för att förvara obrännbart material eller tomma containers. I samband med att Göteborgs hamn sålde marken intygade man också för räddningstjänsten att tomten skulle användas för just lagring av tomma containers efter försäljningen.

Förvarat inom skyddszon

Men GP:s granskning visar att LCS som köpte marken i själva verket förvarat lagrade containers med helt okänt innehåll under flera år inom skyddszonen. GP har bland annat bildbevis på hur en mängd lastade containrar stått uppställda inom skyddszonen bara ett stenkast från den aktuella oljeledningen. Att lastade containers förvarats just inom skyddszonen bekräftas också av flera anställda. De gånger innehållet varit känt ska det dessutom ha handlat om just brännbart material.

–Det har varit containrar med allt från bildäck till virke. För det mesta hade vi ingen aning om vad containrarna innehöll, det är ingen som kan öppna och kolla eftersom de är plomberade när de kommer hit. Och företagen som lagrat sina containrar hos oss jobbar med bland annat kemikalier, plast och gödselmedel, säger Rebecca Jones som jobbade för företaget mellan 2014 och 2016.

–Vårt logistiksystem har aldrig använts för att skriva vad som finns i. I praktiken skulle vem som helst kunna köra hit en plomberad container med något farligt i och vi skulle ta emot den, säger en annan med insyn i företaget.

ANNONS

Extra tryck under strejk

Den aktuella tomten är i dag inte inhägnad och på marken har även uppsamlingskärl med kemikalier förvarats. Antalet lagrade containers på den aktuella marken ska dessutom ha varit extra stort under de perioder det varit strejk i hamnen och andra containerterminaler varit stängda.

Preems raffinaderi har dock inte informerats om lagringen. Preem har en skyldighet att utvärdera säkerheten kring raffinaderiet enligt särskilda regler.

– Det svar vi fått från det här företaget är att de inte förvarat något brännbart inom skyddszon. Men det är upp till företaget att följa de skyddsregler som finns, säger Teresia Christborn, informationsansvarig på Preems raffinaderi.

Förnekar lastade containrar

Samma svar får GP när vi ringer företagsägaren Gilbert Mellin.

– Vi har aldrig haft något brandfarligt gods, säger han.

Mellin säger sen att det kan ha förekommit lastade enheter inom skyddszon. Som regel ska dock brännbart material ha förvarats utanför skyddszon.

Så säger inte dina anställda. Och de menar att ni inte ens kontrollerar vad containrarna innehåller?

– Det stämmer. Vi har en del fasta kunder där vi vet vad det är i. Men vi kollar annars inte vad som finns i. Lastbilschaufförerna kommer bara och släpper av containers i princip. Men å andra sidan så har vi inte släppt in något explosivt gods. Då ska containrarna vara märkta med särskilda klisterlappar och det tar vi inte in, säger Gillbert Mellin.

ANNONS

Men rent krasst så vet ni inte alls vad som finns i? Det här är ju nära en oljeledning och oljeraffinaderiet. Vad skulle hända om det började brinna?

– Ja, det beror ju på vad som finns i. Det är klart, säger ägaren.

Räddningstjänst gjorde besök

Efter att GP började granska företaget har både länsstyrelsen och räddningstjänsten påbörjat egna utredningar. Enligt räddningstjänsten ska LCS ha förnekat att lastade containers förvarats inom skyddszonen, trots de anställdas uppgifter och bildbevis som visar på motsatsen. En förklaring som räddningstjänsten godtagit.

– Vi utgår från den ögonblicksbild vi får. De har redovisat sina rutiner och vi har bedömt dem som tillräckliga, säger Bo Carlsson, enhetschef vid Räddningstjänsten Storgöteborg och tillägger:

– Är det så att företaget gjort fel tidigare, så utgår vi från att det inte sker igen efter GP:s och våra påtryckningar.

Fakta: Om hamnsäkerhet

  1. Göteborgs hamn skyddas av olika säkerhetsregler, bland ett EU-direktiv från 2005 om ökat hamnskydd för att motverka terrordåd.
  2. Vid Göteborgs hamn ligger även Preems oljeraffinaderi som är en så kallad Seveso-anläggning. I närheten går också en stor oljeledning.
  3. Här ställs höga krav på att förebygga och minimera skador vid eventuella olyckor. Runt raffinaderiet finnsen skyddszon med syfte att förebygga olyckor även i närområdet.
  4. På Preems raffinaderi i Göteborg lagras och hanteras stora mängder mycket brandfarliga ämnen, bland annat råolja, bensin, tjockolja, tung gasolja, diesel, vätgas och svavelväte.
ANNONS