Gothia cup – en kassako för Göteborg

För Göteborgs hotell och restauranger är Gothia cup en kassako. Under sju dagar beräknas spelare, ledare och åskådare spendera uppemot en halv miljard kronor.

ANNONS
|

Det är bråda dagar för Göteborgs hotell. På måndag invigs Gothia cup och då intas staden av 1762 lag från 82 länder. Även om spelarna är inackorderade i skollokaler, behöver många anhöriga övernatta i stadens hotellsängar.

– Vi har totalt 120 rum och det varierar från dag till dag hur många bokningar vi har. Vi börjar dock närma oss full beläggning för måndagen. Det brukar absolut vara mer att göra under Gothia cup, säger Gustav Bengtsson, receptionist på Good Morning Göteborg City, hotellbåten i Göta Älv.

Vill inte växa mer

För fyra år sedan genomförde Handelshögskolan i Göteborg en studie över hur inkomstbringande Gothia cup är för Göteborg. Då framgick det att de tillresta spelarna och åskådarna spenderar nästan en halv miljard på logi, mat, dryck och nöjen.

ANNONS

Enligt Dennis Andersson, Generalsekreterare på Gothia cup, går det inte säga exakt hur mycket staden tjänar på årets Gothia. Däremot bör det inte bli mindre än tidigare upplagor.

– Det är några fler lag i år än tidigare, även om vi har legat ganska konstat runt 1700 lag de senaste åren. Vi har ingen målsättning att bli större, utan vi behåller gärna den här nivån. Det viktigaste är att vi kan behålla kvaliteten i turneringen, säger Dennis Andersson.

Att Gothia cup inte vill växa för mycket beror på att det inte finns tillräckligt med planer och boende för deltagarna.

– Vi har en ambition att spelarna, i en så hög grad som möjligt, ska kunna spela och bo på samma ställe. Om vi skulle ta in fler lag innebär det att vissa lag behöver åka långa sträckor för att spela sina matcher. De planer som är lediga ligger helt enkelt för långt ifrån Göteborg, säger han.

För stadens restauranger ger Gothia cup ett välkommet tillskott. Erol Kaia driver Papa Joes Pizza och Pasta, ett stenkast från Heden. Han säger att försäljningen framförallt går upp under finalhelgen, när lagen samlas runt Heden och Ullevi.

– För egen del sålde vi faktisk mer under Gothia för tio år sedan än vad vi gör i dag. Tidigare åt spelarna oftare på stadens restauranger, men i dag äter de både lunch och middag på skolorna där de bor. Däremot säljer vi fortfarande en hel del till spelarnas föräldrar, säger han.

ANNONS

En fotbollsfest i första hand

I första hand ska Gothia cup värderas med andra måttstockar än ekonomiska. Det säger Camilla Nyman, vd på Göteborg & Co, ett kommunalt bolag med uppgift att marknadsföra Göteborg som turiststad.

– Gothia cup fyller en fantastisk funktion som en mötesplats för världens ungdomar. Det är inte minst viktigt i en orolig värld. Tjejer och killar möts under ett gemensamt intresse – att spela fotboll och att ha kul tillsammans, säger hon.

Samtidigt framhåller Camilla Nyman att turneringen är en god marknadsförare av Göteborg som turiststad.

– Många utländska spelare och anhöriga kommer till Göteborg för första gången. Det primära är inte vad de konsumerar på plats, utan vilka upplevelser de tar med sig hem och vad de berättar om Göteborg. Det är genom alla besökare som bilden av Göteborg kan stärkas utomlands, säger hon.

Fakta: Gothia Cup

  1. Antal deltagare: 40 200.
  2. Anta besökare totalt: 62 000.
  3. Publik på Heden, 7 dagar: 420 000.
  4. Turistnätter totalt: 305 500.
  5. Spenderade pengar i Göteborg: 480 miljoner kronor.
  6. Skatteintäkter: 179 miljoner kronor.
  7. Andel nöjda besökare: 99,2 procent.
  8. Källa: Gothia Cup (2016)
ANNONS