Nya musikvanor kan skada hörseln
Var tredje elev i nian lyssnar på musik mer än fem timmar per dag. Forskarna varnar för hörselskador.
Relaterat
Fakta
Fakta: Så här lyssnar du mest säkert
Aldrig maxvolym - högst 75 procent av volymkapaciteten
Aldrig mer än en timma åt gången
Somna aldrig med spelaren på
Undvik hörlurar som du sticker in i öronen
Vill du veta mer om hörselskador –gå in på www.hrf.se.
Användandet av små bärbara spelare har exploderat de senaste tio åren.
GP:s enkät bland elever i årskurs nio visar att var tredje 15-åring lyssnar på musik i mer än fem timmar varje dag. Och en stor del av musiken konsumeras via varianter av bärbara spelare.
- Vi ser också att lyssnandet kryper ner i åldrarna, säger Kim Kähäri, biträdande lektor och forskare vid enheten för hörselvetenskap vid Örebro universitet.
En studie från USA från 2006 visar att 30 procent av 6-12-åringarna ägde en mp3 och lyssnade fem timmar om dagen. Motsvarande svensk studie saknas.
- Att unga somnar med musik i öronen tycks ha blivit vanligare. Många använder också musiken för att skärma av sig när de läser läxor eller befinner sig i stökiga miljöer. Andra lyssnar på musik för att de har svårt att vistas i tysta miljöer. Vi kommer förmodligen att se följderna av detta om några år, tillägger hon.
Kim Kähäri har arbetat med hörselfrågor i många år –nu som biträdande lektor vid Örebro universitet. För närvarande är hon och hennes kollegor mitt i ett projekt med gymnasieelever i tvåan som ska ge svar på en rad frågor.
Ett urval av eleverna ska genomgå en grundlig hörselundersökning och den faktiska ljudnivån hos deras spelare ska mätas. Forskarlaget i Örebro har också inlett en studie bland nioåringar för att undersöka deras vanor och identifiera tidiga hörselskador.
Under de senaste fyra åren har 200 miljoner bärbara spelare sålts inom EU och närmare 100 miljoner människor lyssnar dagligen i sina små lurar. I USA har två personer stämt Apple för att de har drabbats av hörselskador.
Maxvolymen på de bärbara spelarna i Europa ligger på 100 decibel men i dag saknas mätare som tydligt visar hur högt talet är.
- Det är inte lätt att vara konsument och veta hur hög volymen är. Det är bara ett fåtal som kan lyssna max en kvart på den höga ljudnivån utan att riskera skador. Det spelar ingen roll om man lyssnar på hårdrock eller lugna låtar, det är volymen som avgör, säger Kim Kähäri.
En annan viktig faktor som ökar risken för skada är själva hörlurarna:
- Lurar som trycks in i örat riskerar att ge mycket högre ljudvolym, säger hon.
Det första varningstecknet på hörselskada är att ljudnivån upplevs svagare och svagare och det leder till att man höjer volymen.
- I det fallet handlar det om en tillfällig hörselskada som oftast läker ut av sig själv om man vilar örat, säger hon.
Men om musiken skär eller spricker när du lyssnar eller om det känns som bomull i öronen under flera dagar är det dags att gå till doktorn. En permanent skada kan inte repareras.
Radi Jönsson är överläkare inom hörselvården vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Än har hon inte märkt någon tillströmning av personer med nedsatt hörsel på grund av att de lyssnat för mycket på mp3.
- Vi vet inte ännu vilka effekter de nya vanorna har, säger hon.
















