Klart att fisk är smart mat
Relaterat
Fakta
Fakta
58 % åt fisk en gång i veckan.
20 % åt fisk oftare än en gång i veckan.
Alla fiskätare presterade bättre på intelligenstest än de som aldrig åt fisk.
Resultatet var oberoende av om föräldrarna var låg- eller högutbildade.
Pojkarna hade i 15-årsåldern deltagit i en undersökning av matvanor i Västra Götaland. Resultaten jämfördes sedan med de intelligenstester som görs vid mönstringen i 18-årsåldern.
- Hur vi än vänder och vrider på resultatet så står de här klara sambanden fast, säger professor Kjell Torén vid Sahlgrenska Akademin.
Resultatet stod sig även med hänsyn tagen till socio-ekonomiska faktorer, bostadsstandard, föräldrarnas utbildning, tonåringens hälsotillstånd, motionsvanor och vikt.
Professor Torén har lett studien som är ett samarbete mellan forskare vid Centre for Brain Repair and Rehabilitation och avdelningen för arbets- och miljömedicin vid Göteborgs Universitet. I dag publiceras den i Acta Paediatrica, en internationell vetenskaplig tidskrift.
Sambandet ännu okänt
Att fisk i kosten gynnar en positiv utveckling av nervsystemet både på barn och vuxna är välkänt från flera andra studier. Redan i fosterlivet kan utvecklingen påverkas om den blivande mamman äter fisk. Men detta är den första studien som undersökt effekten på tonåringar.
Exakt hur sambandet mellan fisk i kosten och bättre intellektuella prestationer ser ut vet man inte ännu. Men fisk innehåller de nyttiga fettsyrorna omega-3 och omega-6, båda väsentliga för nervsystemets utveckling under fostertiden. Vilken roll fettsyrorna har spelat för undersökningens resultat vet man inte. Helt enkelt därför att man inte skilde mellan konsumtion av fet fisk, med högt innehåll av omega-fettsyror, och vit fisk med betydligt lägre innehåll.
Nya data insamlade
- Därför har vi just samlat in nya data bland 15-åringar i Västra Götaland, säger Kjell Torén. I det nya frågeformuläret finns möjlighet att skilja mellan fet och mager fisk.
Dessa data skall nu samköras med begåvningstester som genomförs vid mönstringen.
- Det är alldeles för tidigt att gå ut med några rekommendationer, det vore helt fel. Däremot kanske man kan börja se konsumtion av fisk som en markör för intelligens, säger Torén, som medger att han själv äter fisk "förtvivlat".






















