- Det finns så mycket mer som inte har kommit fram. Det säger kommunalrådet Martin Wannholt (M) om kostnaderna för Västlänken.
I huvudsak hänvisar Wannholt till det protokoll från fastighetsnämndens möte den 1 september som just justerats och blivit tillgängligt.
- Allt står inte med i protokollet, men om du tittar mellan raderna hittar du det mesta, eller allt, skulle jag vilja påstå, säger Wannholt till gp.se.
Det gör ordföranden i fastighetsnämnden Ulf Kamne (MP) riktigt upprörd.
- Han har inget nytt i sak jämfört med sin gamla debattartikel, och i den hade han fel på punkt efter punkt. Han sa att Västlänken skulle bli dyrare – det blir den inte, tvärtom den blir troligen billigare; han skriver att stationerna vid Haga och Korsvägen kommer att behöva grävas upp – tvärtom förbereds de för fyrspår; och han säger att klimatnyttan är tio gånger sämre än den är i verkligheten. Han sa att det kommer att ta 60 år att kompensera för produktionsskedet – i verkligheten är det 7,5 år.
Vad stödjer du dig på där?
- Jag stödjer mig på miljökonsekvensberäkningen som Trafikverket har gjort, någon annan finns inte. Jag tror Martin gjort samma misstag som GT har gjort, jag tror de läst fel: På ett ställe i konsekvensbeskrivningen och i detaljplanen uppges besparingen vara 4 000 ton istället för 40 000 ton som det står på de andra ställena – en nolla har fallit bort – och räknar man med den siffran så får man helt andra resultat. Men 40 000 är rätt.
Wannholt borde veta det där, menar Ulf Kamne, som tror det handlar om annat.
- Martin struntar i det. Jag kan bara tolka det som att det här är Martins personliga krysskampanj. Och det tycker jag inte känns okej.
- Jag stör mig väldigt på att han säger "... och det finns mera". Det är ett lömskt resonemang. Då säger jag: Fram med det, Martin!
Han skriver att det döljer sig mellan raderna? Vad säger du om det?
- Han har läst väldigt noga mellan raderna, men glömt läsa texten.
- I dokumentet från fastighetsnämnden som jag själv varit med och justerat så står det uttryckligen, på sidan sju längst ner: "Diskussionen rörde enbart tidiga, inte kvalitetssäkrade uppskattningar, och ingen diskussion förekom om inkomst- eller intäktsposter." Det finns ytterligare punkter där man betonar att det här är tidiga och osäkra uppgifter. Jag tänker att om man inte förstår den informationen skall man inte ta på sig ett förtroendeuppdrag. Så illa tycker jag att det är.
Men uppgiften i protokollet om att bygget av fyra spår istället för planerade två vid stationerna vid Haga och Korsvägen enligt Trafikverket kommer att kosta ytterligare cirka 2,5 miljarder kronor, stämmer inte det?
- Det pågår en kapacitetsutredning som inte är klar, men det som står är detta: "Om denna utredning visar på ett behov av förstärkning, till exempel vid Korsvägen, är detta en fråga som kan lösas eller skulle kunna lösas med ytterligare spår. Dock inte den enda möjliga åtgärden. Pågående utredning får utvisa om behov finns, hur behovet i så fall kan mötas och på vilket sätt finansieringsutrymme kan skapas."
- Det man säger är att det kan behövas fyra spår, men det vet vi inte, och om det gör det så får vi se hur vi löser det. Göteborgs stad är ju i en förhandlingsposition gentemot Trafikverket, och vi vill inte säga att vi vill ha fyra spår och att vi betalar för dem. Vi vill att Trafikverket skall betala, åtminstone en del. Det Martin gör nu är att han kastar de korten i handen på Trafikverket.
- Jag känner att nån måste försvara Göteborg och klimatet i den diskussionen.
Västlänken är ett jätteprojekt, säger Ulf Kamne. Det är klart att det finns en massa saker som inte är färdiga.
- En del av det är ju del av en förhandlingssituation, där vi inte vill spela ut alla våra kort på en gång.
Vilka konsekvenser får det här för det fortsatta arbetet?
- Det blir svårt att ha förtroende för Martin i de här diskussionerna. Allt vi gör i fastighetsnämnden från och med nu måste bli extremt formellt. Vi kan inte ha några fria diskussioner. Det känns jättedåligt, för jag tycker vi haft ett bra samtalsklimat både i presidiet och i fastighetsnämnden.
I ett mailsvar till GP skriver Martin Wannholt följande kommentar till Ulf Kamnes kritik:
1. Västlänken är klimatnegativ. Står på sid 52 tabell 4.32 samt sid 30 tabell 3.19 i Trafikverkets eget underlag: Sampers/Samkalk 2013 gällande Västlänken. Endast 4000 ton. Västnytt och GT har bekräftat från TrV.
2. Den text Ulf Kamne (MP) nämner var INTE med i protokollet, den har Ulf lagt till själv. Första gången en politiker ändrar i direktörens rapport.
3. Västlänken blir mycket dyrare, 4,5 miljarder samt att mer kommer står i protokollet. Utöver detta saknas flera delar i den hemligstämplade budgeten.
4. Västtrafiks mål och vision för tågtrafiken kräver 4-spår redan 2035. Antingen gräva upp igen eller så saknas 2,5 miljarder nu. Eller så tror ingen på visionen.
5. Extremt formellt i fastighetsnämnden, bra, då kan Kamne sluta styra vad tjänstemän ska skriva för att behaga den rödgröna majoriteten.