Jan Gurander.
Jan Gurander.

Volvo ökar lönsamheten – men orderingången minskar

ANNONS
|

Volvo redovisar en vinst före skatt på 5 979 miljoner kronor för det andra kvartalet (exklusive den engångspost om 2 137 miljoner kronor som härrör från en reavinst från försäljningen av Eicher-aktie).

Det kan jämföras med vinsten på 3 284 miljoner kronor för samma kvartal i fjol.

Omsättningen steg med fyra procent, justerat för förändrande valutakurser samt förvärvade och avyttrade enheter.

Bakom det förbättrade rörelseresultatet ligger en ökad lönsamhet. Rörelsemarginalen under kvartal två uppgick till 7,1 procent för hela koncernen, vilket kan jämföras med siffran 4,5 procent för samma kvartal i fjol.

Volvos marginaler har i första hand fått hjälp av gynnsamma valutakurser, vilket gav en positiv påverkan på resultat om 1,8 miljarder kronor.

ANNONS

Tecken på att lönsamheten är på väg upp kunde utläsas redan i det första kvartalet för 2015, vilket tyder på att de sparprogram som den tidigare vd:n Olof Persson initierade för tre år sedan, börjar avspeglas i kvartalsrapporteringen.

– Vi ser att lönsamheten för samtliga av våra verksamheter förbättras, och det gör vi samtidigt som vi har i princip oförändrade försäljningsvolymer. Detta visar på att våra effektiviseringsprogram biter och har effekt, säger Jan Gurander.

Volvo har ett pågående sparprogram på runt 10 miljarder kronor. Fram till april i år hade antalet Volvoanställda i världen minskat med totalt 3260 personer. Volvo har tidigare aviserat uppsägningar som berör ungefär 4 400 personer.

I Sverige har neddragningarna i första hand drabbat tjänstemän. I Göteborg har runt 300 av Unionens medlemmar lämnat bolaget och ungefär lika många konsulter har sagts upp.

– Göteborg påverakas lika mycket eller lika lite som andra delar av den koncernen när vi gör anpassningar. De här anpassningarna som vi har genomfört under de senaste tre åren och ska var slutförda i slutet av året. Vi har lite kvar att göra, men jag tror inte att man ska förvänta sig några dramatiska bitar den närmaste tiden.

ANNONS

Under kvartalet sålde Volvo totalt 55 600 lastbilar, vilket är fyra procent fler jämfört med samma år i fjol.

Den ökade försäljningen kan i första hand härledas till en gradvis förbättrad marknad i Europa. I Nordamerika har efterfrågan tvärtom dämpats, från tidigare höga nivåer.

I Sydamerika har det senaste årets efterfrågeförsvagning fortsatt under det andra kvartalet. Hittills i år har totalmarknaden för tunga fordon i Brasilien mer än halverats jämfört med de första två kvartalen i fjol.

– Sydamerika är en marknad som har gått extremt starkt de senaste 10-15 åren, mycket driven av en stark ekonomi som i sin tur påverkats av råvarutillgångar och produkter från jordbruk. När vi nu ser en lugnar aktivitet i Kina, ser vi även att exportsektorerna i Sydamerika påverkas negativt.

I Kina minskar takten i nya investeringar och landets tillväxtprognos har sedan tidigare skrivit ner. Som en konsekvens sänker Volvo sin prognos för totalmarknaden för tunga lastbilar.

– Vi har gradvis anpassat oss till marknadsutveckling i Kina och vi såg en topp vad gäller anläggningsmaskiner redan 2010-2011. Sedan vet man aldrig om marknaden fortsätter nedåt i Kina på grund av den oro som vi just nu ser – men i så fall får vi anpassa oss ytterligare.

ANNONS

Under kvartalet har Volvos nettoorderingång på lastbilar, exklusive samriskbolag, minskat från till 49 551 stycken; motsvarande siffra under samma kvartal i fjol var 52 974.

För anläggningsmaskiner har orderingången minskat med 27 procent under det andra kvartalet.

Kvartal 2, 2015. Kvartal 2 för 2014 anges inom parantes.

Omsättning 84 783 (72 601)

Rörelseresultat 7 317 (3 563)

Resultat före skatt 6 362 (3 364)

Resultat efter skatt 5 193 (2 534)

Resultat per aktie 2:53 kronor 1:22 kronor

Siffror i miljoner kronor.

Källa: TT

ANNONS