Viveca Lärn: ”Bort med kranarna”

ANNONS
|

- Bort med kranarna. Det är helt befängt att ha kranarna kvar. Varför ska man ha saker man inte använder? sa Viveca Lärn och satte igång debatten om kranarnas vara eller inte vara rejält på Svenska mässan.

Och det var inga ord och visor.

- De är fula, de är dumma, de är meningslösa. Bort med alltihop! Många jag träffar som jobbat i hamnen. De blir inte glada när de ser kranarna. De tänker på att varven dog. De tar upp en jäkla massa plats.

Stadsarkitekten Björn Siesjö var betydligt mer positiv och menade att staden både är det gamla och det nya.

ANNONS

- Jag får bli nostalgikern här då som går igång på de här kranarna. Jag tycker om att se kranarna när jag är ute och springer.

Men, tillade Björn Siesjö:

- Det kanske har med att vi i Lund inte har några kranar.

Under den inledande debatten stod vänsterpartiets kommunalråd Daniel Bernmar mot Eva Ossiansson. forskare och varumärkesexpert vid Handelshögskolan. De fick frågan hur Göteborg egentligen mår. Också i den diskussionen togs frågan om kranarna i hamnen upp.

Daniel Bernmar som bland annat tog upp arbetarstaden Göteborg som en av tre viktiga identiteter för staden vid sidan av vatten- och kunskapsstaden, och gav ett tvetydigt och mer politiskt icke-svar på frågan om kranarnas framtid.

- Får jag passa på den? sa Bernmar på frågan om kranarnas framtid

- I grund och botten är min inställning att det är en viktig bild av Göteborg, vi som är uppvuxna här. Men de verksamma kranarna är så långt ute. Vi får nog anledning att diskutera frågan.

Han gav aldrig något tydligt besked.

Hans motdebattör om hur staden egentligen mår, Eva Ossiansson, ville däremot behålla kranarna som en kontinuitet mellan gammal och nytt. Hon inledde med att ifrågasätta om det verkligen går att sammanfatta en stad som ett varumärke med tre ord.

ANNONS

- En stad är betydligt mer komplex än så, sa Eva Ossiansson men upprepade flera gånger att Göteborg är en storstad med småstadskänsla och att det är stadens styrka.

Samtidigt såg hon pessimistiskt på hur staden behandlade stora frågor som öppenhet, trängselskatt och Västlänkenprojektet.

Daniel Bernmar menade att Eva Ossiansson genom sin beskrivning av staden också påverkar bilden av den.

IFK Göteborgs klubbdirektör Martin Kurzwelly tog fram IFK Göteborgs mål om att nå Champions League 2021 som ett av de mästa pr-kampanjerna staden kan få.

- Det var väl den bästa pr-kampanjen stan kunde få när vi var i Champions League på 80-talet?

ANNONS