Västtrafik utökar biljettkontrollerna

Västtrafik storsatsar på fler biljettkontroller. Nu ska fem miljoner kontrolleras varje år – för att sätta punkt för fuskåkandet.

ANNONS
|

Antalet biljettkontroller ska fördubblas – från 2,5 miljoner till 5 miljoner varje år, uppger Västtrafik under tisdagen. Målsättningen är att sätta punkt för fuskåkandet.

– Vi har stark tro på att om man ofta möter biljettkontroller så minskar benägenheten att chansa eller att fuskåka, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

Maria Björner Brauer berättar att fuskåkningen är som mest utbredd i Göteborg, av de områden Västtrafik verkar i. Detta eftersom resenärer i Göteborg inte behöver visa sin biljett för föraren, till skillnad från de flesta andra kommuner Vättrafik trafikerar. Behovet av kontroller är självklart, menar hon.

ANNONS

–Vi brukar likna vår biljettkontroll med fartkameror, det är därför våra biljettkontrollanter har vita kepsar och syns så väl. Man vet att fartkameror sänker hastigheten på vägarna och vi tror att om man ser en vit keps ofta så ökar på samma sätt benägenheten att betala.

Ytterligare en anledning till att utöka kontrollerna är för att stötta förare, tågvärdar och däcksmän, enligt ett pressmeddelande.

Hundratals miljoner

Tidigare har säkerhetsbolaget Securitas varit ansvariga för Västtrafiks biljettkontroller, men nu när deras avtal går ut har Västtrafik tecknat ett nytt med företaget ISS – som bland annat utför biljettkontroller i Stockholm.

– Vivill tacka Securitas för det goda samarbete vi har haft och för hur de har utvecklat arbetet med bemötande och service för biljettkontrollen. Nu fortsätter vi på den vägen och ser fram emot att fortsätta förbättra verksamheten tillsammans med ISS, säger Maria Björner Brauer.

Företaget ISS driver i dag Västtrafiks nio butiker – de som kallas Tidpunkten. Maria Björner Brauer är nöjd med att det blev ISS.

–Det är ett utpräglat servicebolag vars affärsidé är att ge service åt sina kunders kunder, vilket jag tror att de är väldigt duktiga på, säger hon.

Västtrafik gjorde en offentlig upphandling inför bytet av säkerhetsbolag, och bland de tre som ansökte var ISS mest lämpliga enligt Västtrafiks utredning. Avtalet med ISS är värt 70 miljoner kronor per år, och har tecknats på fem år med möjighet till två års förlängning. ISS tar över den 1 april.

ANNONS

Kritik mot biljettkontroll

Västtrafiks biljettkontrollanter har mött kritik genom åren – bland annat för att de varit för hårdhänta och brukat våld. Det är ett problem man kommit till botten med, menar Maria Björner Brauer.

–Det var en diskussion vi hade för fem år sedan. Vi har jobbat väldigt hårt med vår biljettkontroll tillsammans med Securitas för att hitta ett sätt att skapa trygghet snarare än motsatsen, och det tycker jag att vi har lyckats väldigt bra med.

Hon hänvisar till Västtrafiks kundundersökningar där man frågat kunder hur de upplever biljettkontroller.

–2017 gav 70 procent tummen upp för biljettkontrollanterna. Motsvarande siffra 2013 var 57%. Det tycker jag att det talar sitt tydliga språk, säger Maria Björner Brauer.

I sin undersökning av ISS har man också kontrollerat att företaget är lämpligt på just detta sätt också.

– I upphandlingen har vi ställt tydliga krav. De ska bland annat lämna referenser, vilka vi har tittat på. Sedan har vi erfarenhet av att arbeta med dem eftersom de driver våra butiker sedan ett antal år tillbaka.

ANNONS