Väktare skyddar socialkontor

ANNONS
|

- Det är en förebyggande åtgärd, det har funnits en hel del frustration bland våra besökare, säger sektorchef Gunnel Pettersson till TT.

Det nya datasystemet Treserva, som köptes in 2007 för nära 81 miljoner kronor, skulle förhindra datahaveri för tusentals anställda inom socialtjänsten. I stället har det resulterat i kaos och för sent utbetalda socialbidrag – som i sin tur nu lett till att upprörda personer som inte fått sina utbetalningar i tid sökt upp sitt lokala socialkontor.

- Deras reaktioner är fullt förståeliga, men konsekvenserna blir en väldigt hotfull situation för receptionister och socialsekreterare, säger Jenny Johansson, yrkesansvarig för socialarbetare hos fackförbundet Vision.

ANNONS

Och det är inte bara bidragstagare som är upprörda över att systemet inte fungerar som det ska. Lena Säljö, sektorchef för individ- och familjeomsorgen på Västra Hisingen berättar att även de anställda är frustrerade.

- Att kalla det problematiskt är ett understatement! Vi har riktigt stora problem. Systemet håller inte den prestanda vi behöver. För oss har det bland annat inneburit att vi har haft svårt att göra utbetalningar och att kommunicera beslut, säger Lena Säljö, sektorchef för individ- och familjeomsorgen på Västra Hisingen.

Hon är dock osäker på hur många utbetalningar som blivit försenade i hennes område, och hur långa fördröjningar det rör sig om.

- Det handlar inte om veckor, snarare dagar. Vi försöker lösa det så gott vi kan, säger hon.

ANNONS