Utbrett slarv med tjänstebilar

ANNONS
|

Det finns över 2100 verksamhetsfordon i kommunala förvaltningar och bolag. Stadsrevisionen har granskat hur nämnderna styr och kontrollerar hur fordonen används och inköp av drivmedel.

Rutinerna skiljer sig åt, men i de flesta nämnder är bristerna så stora att Göteborg riskerar ekonomiska och förtroendemässiga skador, enligt Stadsrevisionen.

- Det är allvarligt, säger ordföranden Lars Bergsten. Det är ingen ordning och reda och man följer inte kommunens generella riktlinjer för användande av kontokort. På en del kort finns inget maxbelopp och man kan i princip tanka hur mycket som helst.

För fler än hälften av de granskade nämnderna saknas övergripande riktlinjer och rutiner. Det saknas ofta dokumentation, och det är inte alltid riktlinjer beslutade på lägre nivå i organisationen efterlevs.

ANNONS

Det är inte tillåtet att använda fordon för privat bruk, men detta regleras ofta inte de fastställda riktlinjerna.

Inköp av drivmedel och förvaring av drivmedelskort sker på olika sätt. På vissa håll kvitterar personalen ut kort som de själva ansvarar för, andra använder system som bygger på att korten följer med och förvaras i fordonet.

Det finns exempel på enheter som använder både drivmedelskort knutna till fordonet och personliga kort som ska registreras vid tankningen. En del förvarar drivmedelskort på upphandlade bensinstationer. Användaren ska då vid tankning legitimera sig för stationspersonalen. Av intervjuer framkommer dock att detta inte alltid sker, enligt granskningen.

Vidare framgår att närmare hälften av de granskade nämnderna inte uppfyller samtliga delar av Göteborgs Stads riktlinjer angående kontokort och inköpskort.

Granskningen visar exempelvis att det inte alltid är möjligt att avgöra vilken person som genomfört ett inköp, eftersom kvitto inte alltid signeras.

Med få undantag leasas samtliga fordon från Göteborgs Gatu AB. I granskningen har vi tagit del av förteckningar över verksamhetsfordon från både de granskade nämnderna och Göteborgs Gatu AB. I cirka hälften av de granskade nämnderna har en skillnad mellan fordonsförteckningarna noterats. Rutiner och kontroller för att säkerställa att förteckningarna är uppdaterade saknas i många nämnder.

ANNONS

Ansvaret för verksamhetsfordon är i de flesta fall fördelat på olika personer inom förvaltningarna. Inom ett antal av de granskade nämnderna saknas däremot dokumenterade beskrivningar av ansvar och befogenhet avseende hantering av verksamhetsfordon.

Inom de flesta nämnder görs en avstämning mellan fakturor och kvitton från inköp av drivmedel. För fler än hälften av de granskade nämnderna saknas rutiner för användande av körjournal. Det görs heller ingen uppföljning av rimligheten mellan antalet körda mil och mängden inköpt drivmedel.

Enligt stadsrevisionen kan styrningen och kontrollen vid användning av verksamhetsfordon och inköp av drivmedel kan förbättras i majoriteten av de granskade nämnderna. Det finns behov av att upprätta, utveckla och samordna dokumenterade riktlinjer och rutiner för verksamhetsfordon och inköp av drivmedel.

- Det är stora pengar. Jag tycker att man borde dragits med i svepet efter muthärvan och skapat ordning och reda. Det är tur för verksamheten att vi inte gjort stickkontroller utan granskat det här på ett övergripande plan.

En mer detaljerad redovisning av iakttagelser och bedömningar avrapporteras i respektive nämnds revisionsredogörelse för 2012, vilka beräknas bli klara i mars 2013.

De nämnder som ingår i granskningen är stadsdelsnämnderna, byggnadsnämnden, fastighetsnämnden, idrotts- och föreningsnämnden, lokalnämnden, miljö- och klimatnämnden, nämnden för Intraservice, park- och naturnämnden, social resursnämnd, utbildningsnämnden samt nämnden för Göteborg Vatten (numera kretslopp och vattennämnden)

ANNONS