Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

nypuff.jpg
Ann Martinius är chef för från Närhälsans vårdcentral i Angered, en av de vårdcentraler som fick ta över Angered Cares patienter.

"Utan journaler får vi börja om från början"

Misskötseln av vårdcentralen Angered Care ställer fortfarande till det för patienter och de vårdcentraler som fått ta över. - I många fall får vi börja om från början med patienterna eftersom det inte finns någon journal alls, säger Ann Martinius från Närhälsan.

I början av november förra året tvingades Angered Care AB stänga sin vårdcentral på grund av hotad patientsäkerhet. Enligt Göteborgs hälso- och sjukvårdsnämnd handlade det bland annat om allvarliga brister i hanteringen av journaler.

4 600 personer som var listade hos vårdcentralen när avtalet sades upp av nämnden. De patienter som bor i området delades upp på de övriga fyra vårdcentralerna i Angered.

Läs mer: Vårdcentralen stängs - patientsäkerheten hotad

Ann Martinius är vårdcentralchef på Närhälsan, som i nuläget fått nära 1 000 patienter från den stängda vårdcentralen. Problemen med bristerna i journalhanteringen är uppenbara och omfattande, menar hon.

– I många fall får vi börja om från början med patienterna eftersom det antingen inte finns någon journal alls eller att vi har kunnat komma åt den ännu. Det finns en viss eftersläpning i det arbetet.

Samma problem gäller för även barnen och BVC.

– Det är först nu som vi fått namn på dem som listat sig hos oss. Vi har inte vetat vilka de är om de inte hört sig själva och har då inte kunnat få ut de journaler som finns.

Behöver en extra resurs

Allt det här tar tid och gör att handläggningstiderna förlängs.

– Vi skulle önska en extra resurs för att ta fram journalerna, säger Ann Martinius. Det innebär mycket extra arbete.

I en del fall har Närhälsans vårdcentral bett patienter hämta ut sin läkemedelslista från Apoteket för att någorlunda få fatt på sjukdomshistoriken och ha något att utgå ifrån. Dessutom har många patienter, vuxna som barn, inte heller fått sina vaccinationer registrerade som de ska.

– Det här var något som vi märkte redan innan Angered Care stängde. När deras patienter bytte och kom till oss var det svårt att utröna vilka vaccinationer de hade fått.

Men vad gäller till exempel mässlingsvaccin är det ganska ofarligt att få det igen, även om man är vaccinerad, säger Ann Martinius.

– Om man är osäker gör en läkare här en bedömning i varje enskilt fall, säger hon.

Ökad belastning

Fler patienter betyder också en ökad belastning på vårdcentralen. Ytterligare en psykolog har anställts och det skulle behövas en läkare till.

– Men här finns ett krux. Lokalerna här räcker inte till.

Capio läkarhus i Angered tog över omkring 800 patienter när Angered Care stängdes. Verksamhetschefen Louise Petterström hoppas att de snart ska få ut de journaler som finns för att patienterna så smidigt som möjligt ska få den vård de behöver. Hon berättar att också att de tagit in extra resurser.

Granskades efter kritik

Enligt Ann Martinius har de reagerat på hur Angered Care skötte sin vårdcentral tidigare och fört klagomålen vidare till nämnden. Hon tycker det tog väl lång tid innan något hände.

Ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden Johan Fält (M) säger att det inte är riktigt så enkelt.

– Vi har ansvar för att avtalet följs och att de krav vi ställer uppfylls. Men vi måste kunna visa att fel begåtts. Efter kritiken mot Angered Care har vi haft tjänstemän som granskat. Även Ivo, som är tillsynsmyndighet, har gjort granskningar och del fel rättades också till under resans gång. Men så fort vi såg att patientsäkerheten var hotad sa vi upp avtalet.

Johan Fält säger att han förstår problemet med att det saknas journaler för patienter, men har inte hört något om att vårdcentralerna efterlyser hjälp med att eftersöka journaler.

– Jag får ta reda på mer om det, säger han.

Mest läst