Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Underbetyg för cykelstaden Göteborg

I år satsas nästan 80 miljoner kronor på nya cykelbanor i Göteborg. Men cyklisterna är inte nöjda.

Det byggs på många håll i staden. Totalt en mil nya cykelbanor ska det bli innan året är slut. I centrum, Tuve, Högsbo och Guldheden, till exempel. Men än så länge är det minst sagt svårt för många cyklister att ta sig fram i trafiken. På vissa vägar går det inte alls.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Cyklisten Pia Ovik suckar högt åt röran vid Lilla Bommen.

– Jag har bråttom till jobbet och tycker att det är jättejobbigt med alla vägarbeten, säger hon innan hon susar iväg i riktning mot Hisingen.

Hon är nog inte ensam om att känna så. Kanske är det en av förklaringarna till att Göteborg får så dåligt betyg i en ny undersökning, som gjorts på uppdrag av Cykelfrämjandet och försäkringsbolaget If.

Under mars månad fick 192 av stadens cyklister svara på frågor om trygghet och nöjdhet. Därefter ställdes resultatet mot de andra kommunerna som ingick i undersökningen.

Nöjdast tycks cyklisterna i Västerås och Umeå vara. Betydligt längre ner i listan hittar vi Göteborg. På plats 42 av 50.

– Det är svårt att säga vad det beror på. Självklart vill vi att cyklisterna ska vara så nöjda som möjligt. Och vi vill ju att fler ska börja cykla, säger Mattias Junemo på trafikkontoret.

Han och hans kollegor genomför också en egen undersökning varje år där de frågar göteborgarna vad de tycker om Göteborg som cykelstad. I den senaste undersökningen, från 2012, tillfrågades 732 personer.

Även här blev resultaten nedslående. På alla områden utom ett har göteborgarnas åsikter sjunkit till lägre nivåer än tidigare år.

Hur ska ni charma cyklisterna?

– Vi som väghållare måste dra vårt strå till stacken, och det tycker jag att vi gör. Sedan är det viktigt att lyssna på cyklisterna. Under hösten körde vi kampanjen "Lätta ditt cykelhjärta" och man kan fortfarande komma in med förbättringsförslag. Snart är vår nya cykelapp färdigutvecklad också. Då blir det ännu lättare att felanmäla, säger Mattias Junemo.

En som än så länge inte har något att anmärka på när det gäller stadens cykelvägar är Sanna Österberg.

Hon gjorde sin premiärcykeltur under den soliga och varma tisdagsmorgonen.

– Det var dags. Men jag tog det ganska lugnt, säger Sanna Österberg.

Det uppskattas av Krister Magnussen och Peter Bäckman. De möter dagligen stressade trafikanter i sitt arbete som vägmarkerare. När GP träffar dem upptar de hela cykelbanan i Lilla Bommen. De är i full färd med att bränna fast det vita cykelmärket på en av stadens nyaste cykelbanor, som snart är färdigbyggd.

– Det finns alltid sådana som har bråttom och tycker att vi är i vägen. Men de blir nöjda när allt är klart, säger Krister Magnussen.

Totalt kommer årets cykelbanebyggen att kosta 78 miljoner kronor, varav 28 miljoner kronor finansieras via Västsvenska paketet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.