Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Arne_lokal.jpg

Tre års utredning – men ingen ny organisation

Efter tre och ett halvt års utredande och funderande kom till sist beslutet: det blir ingen ny facknämndsorganisation. Frågan om hur stadens ska skynda på byggprocesserna saknar fortfarande en lösning – och branschen är besviken.

Skeppsbron. Frihamnen. Två av stadens riktigt stora prestigeprojekt, där centrala tomrum ska förvandlas till en mötesplats respektive en ny stadsdel.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Dessvärre har båda kommit att stå som symboler för diverse bakslag.

Till stor del har det handlat om bristande styrning och ledning. Flera kommunala instanser har gjort sin lilla del i kedjan. Ingen har haft helhetsgreppet.

Arbetet har avstannat

I Frihamnen har det lett till att en i princip färdig detaljplan befinner sig allt närmare papperskorgen. På Skeppsbron har arbetet i det närmaste avstannat sedan kostnaderna skenat iväg till ohållbara nivåer.

"Alla gör rätt, ändå blir det fel" som byggnadsnämndens tidigare ordförande Mats Arnsmar (S), med lätt desperation i rösten summerade haveriet under förra veckans fullmäktigedebatt.

Ofta har den pågående facknämndsöversynen pekats ut som en räddningsplanka. En ny organisation skulle minska antalet aktörer i varje led och göra ansvarsförhållandena tydliga.

Men av den stora föreslagna omorganisationen återstår inte mycket efter det att den passerade kommunstyrelsen på onsdagen.

Lång, lång process

Det var hösten 2014 som stadsledningskontoret fick i uppdrag att utreda och ta fram förslag till en ny nämndorganisation. Efter ett långt utredningsarbete landade ett förslag på kommunstyrelsens bord i början av september förra året.

Förslaget gick i korthet ut på att skrota ett stort antal av dagens nämnder – som byggnadsnämnden, trafiknämnden och park- och naturnämnden, som alla sköter sitt speciella område – och ersätta dem med en nämnd som jobbar med planering samt en annan som jobbar med exploatering.

Istället för en organisation där ett antal stuprör ser till sin del ville man åstadkomma en där en enda aktör hade ansvar för helheten i ett visst förlopp.

Mindre delar av förslaget – som rör bland annat arbetsmarknadsnämnden och miljönämnden – ser nu ut att bli verklighet.

Branschen vädjar

Men när det kommer till de stora, övergripande förändringarna gör en stor majoritet av partierna i kommunstyrelsen bedömningen att det är olämpligt att genomföra dem just nu, när så många stora projekt är igång.

Miljöpartiet är det enda parti i kommunstyrelsen som fortfarande driver på för en större förändring och kommunalrådet Ulf Kamne konstaterar att det finns "hur många tillfällen som helst när vi inte vet vem det är som har stafettpinnen" i ett projekt – alltså måste problemet lösas.

Han får medhåll av tio tunga aktörer i fastighetsbranschen – NCC, Stena Fastigheter, Skanska med fler – som i en skrivelse vädjar till politikerna att gå vidare med förändringen. De pekar på att de är beroende av en förutsägbar plan- och byggkedja, som har "realistiska tidsramar som hålls".

Nu blev det inte så.

Olika tolkning

Och vad beslutet innebär för situationer som den på Skeppsbron och den i Frihamnen?

Ja, det beror på vem man frågar. Jonas Ransgård (M) ser det som problemet löst i och med att kommunstyrelsen får ansvar för "strategisk planering inom stadsutvecklingsområdet".

Socialdemokraterna och Vänstern däremot menar att den skrivningen inte innebär att kommunstyrelsen ska ha den samlade kontrollen och "döma av" i tvister mellan inblandade aktörer.

Istället hoppas man kunna lösa de problem bransch pekar på samt alla andra inom den befintliga organisationen.

Frågan om hur det ska ske hänger fortfarande i luften.

Mest läst