Tjugotalet tjänstemän från Trafikkontoret väntar på att cykla runt Göteborg. De kunde välja på en längre pendlarrunda och en inne i centrala staden.
Tjugotalet tjänstemän från Trafikkontoret väntar på att cykla runt Göteborg. De kunde välja på en längre pendlarrunda och en inne i centrala staden.

Trafikkontoret ska ut och cykla

ANNONS
|

Den här eftermiddagen ska tjänstemännen själva få känna på hur Göteborg är som cykelstad och det är både vana och ovana cyklister som trampar iväg.

Hittills har en tredjedel av de anställda rullat runt i Göteborg, cirka 50 personer, och till våren är det de andra kollegornas tur.

–Alla som jobbar på Trafikkontoret berörs av cykelfrågor. Vi vill att alla ska uppleva hur det är att cykla i jakten på den goda och attraktiva cykelstaden, säger Malin Månsson, cykelplanerare.

Där är man inte än. GP har upprepade gånger skrivit om trånga cykelbanor, ombyggnationer och irritation mellan trafikanter och följer därför med på cykelturen för tjänstemännen.

ANNONS

Guider är medlemmar Komet Club Rouleur som gett deltagarna instruktioner om att känna efter var det känns otryggt, var det är svårt att följa trafikreglerna och om det är något som överraskar.

Vi hänger med på den så kallade Hipsterrundan.

I korsningen Nya Allén och Ullevigatan får jag veta varför väntan blir så lång på grönt ljus när det ser ut som om allt står stilla.

Det är spårvagnarnas fel. Det blir nämligen rött för alla i korsningen när de rullar fram på Stampgatan.

Turen går vidare runt Ullevi, över Heden, in i smeten på Vasagatan och hela gruppen lyckas hålla rak väg förbi grävskopor och grushögar på Husargatan.

På Linnégatan blir det dock lite knivigt när gruppen ska ta sig till Prinsgatan. Här kör vi mot enkelriktat, det går helt enkelt inte att ta sig dit på annat sätt. Å andra sidan är vi duktiga och leder cyklarna över övergångsställen, precis som man ska. Och försöker att komma ihåg att ge tecken.

–Stanna! Det är rött, säger Johan Hector plötsligt när jag är på väg över Linnégatan.

Nej, jag ser ju att det är grönt. Problemet är att jag ser fel stolpe, den på den lilla refugen framför mig när jag skulle ha upptäckt den som sitter lite snett vinklad på stolpen bredvid mig.

ANNONS

Johan Hector cyklar alltid, året och är en av arrangörerna. För honom är andra cyklister ett större problem än den fysiska miljön.

–Folk kan helt enkelt inte trafikreglerna, säger han.

I våras blev det tillåtet att cykla mot enkelriktat på vissa gator i Göteborg. Det har inte uppskattats av alla eftersom alla bilister inte känner till att det är tillåtet.

En av tjänstemännen som cyklade var Eva Jansson. Hon tyckte att cykelturen var nyttig eftersom hon bor i Mölnlycke och aldrig cyklar i Göteborg.

–Det som märktes tydligt är att staden inte är dimensionerad när det är så många som cyklar samtidigt. Men jag blev överraskad hur väl både cyklister och gångtrafikanter skötte sig i trafiken, tycker hon.

–Hur cyklar vi här då? Det var lite knivigt på Linnégatan när tjänstemännen på trafikkontoret tog sig genom Göteborg på två hjul.

FAKTA: Det händer nu

Fler cykelbanor kommer att saltas i vinter

Trafikkontoret planerar ett flyttbart cykelgarage vid centralstationen och fler cykelställ där människor parkerar cyklarna.

Sanden kommer att tas upp tidigare nästa vår.

Fler cykelfartsgator där bil och cykel samsas i låg fart. Östra Hamngatan står på tur.

ANNONS