Trängselskatten närmar sig

ANNONS
|

Om knappt åtta månader, tidigt på morgonen den 2 januari 2013, är tiden inne för trängselskatten.

Den som passerar genom en betalstation med svenskregistrerad personbil, lastbil eller buss ska därefter betala 8, 13 eller 18 kronor beroende på tidpunkt, måndag till fredag från klockan 6 fram till 18.29.

Miljöpartiets kommunalråd Kia Andreasson ser trängelskatten som en nödvändighet för att minska utsläppen från bilarna.

Vart tog de etablerade partiernas medborgarperspektiv vägen?, undrar Theo Papaioannou, gruppledare för Vägvalet som tog plats i fullmäktige inte minst tack vare frågan om trängselskatt.

- Kommunvalet 2014 blir avgörande för vad som händer med trängselskatten. Då kan göteborgarna med sin röst påverka. När trängelskatten infördes i Stockholm fick invånarna rösta. Här bestämde de etablerade partierna, säger Theo Papaioannou.

ANNONS

Han säger att även om trängselskatt och motstånd mot Västlänken är huvudfrågor så är Vägvalet inte ett enfrågeparti.

- Vi har en politik också i andra frågor. Hur medborgare ska få mer inflytande är en viktig fråga för oss att utveckla, säger han.

Hur påverkas du själv när trängselskatten införs?

- För egen del drabbas jag mindre procentuellt sett av den här extraskatten eftersom jag har en förhållandevis hög lön. Det handlar för min del om resor till och från jobbet, uppskattningsvis 500-600 kronor per månad. Den socioekonomiska aspekten är bekymmersam, att trängelskatten hårdast drabbar människor som har ganska begränsade inkomster och är hänvisade till 8-17-samhället och allt som är uppbyggt kring det, säger han.

Kia Andreasson (MP), säger att effekterna av trängselskatt nästan inte alls kommer att påverka henne.

- Nej inte eftersom jag redan åker kollektivt. Det skulle möjligtvis vara om övergången till trängelskatt gör det väldigt trångt i kollektivtrafiken och det orsakar irritation. Men vi har förberett med att öka tillgängligheten till kollektivtrafiken och det finns en beredskap för utökningar, säger hon.

Till skillnad från Vägvalets gruppledare tror Kia Andreasson att göteborgarna kommer att reagera ungefär som stockholmarna på förändringarna nästa år.

- I dag finns nog ett motstånd i tanken mot trängelskatt hos många men när folk väl ser hur det blir tror jag att inställningen förändras, säger hon.

ANNONS
ANNONS