Trängselskatt – men inte för alla

ANNONS
|

Från årsskiftet ska bilisterna i Storgöteborg betala runt en miljard kronor årligen i trängselskatt. Men var tionde bilist slipper betala, kan GP avslöja.

Det handlar om de 36 500 förmånsbilarna som rullar i Storgöteborg. Avgiften som tas ut när dessa bilar passerar betalstationerna betalas inte av föraren utan av arbetsgivaren. Regeringsrätten har nämligen fastställt att trängselskatten ska räknas in i det förmånsvärde som bilisterna redan betalar.

Inte nog med det. Företagen kan sedan göra avdrag för trängselskatten.

Enkelt uttryckt så slipper höginkomsttagare med förmånsbil trängselskatten medan låginkomsttagare i egen bil måste betala.

Den maximala kostnaden för trängselskatten är 60 kronor per vardagsdygn och fordon. Det innebär att den som kör förmånsbil kan slippa betala upp till 1 200 kronor i månaden.

ANNONS

Lotta Björklund Larsen forskar vid Linköpings universitet om skatters legitimitet – att de upplevs som rättvisa om alla gör rätt för sig.

– Som avgift har en trängselskatt delad legitimitet bland folk eftersom alla inte skall betala denna skatt, utan ”bara” bilägarna som ”måste” köra till stan. För dem som är beroende av bilen för att komma till jobbet upplevs trängselskatt säkert som djupt orättvis. För dem blir det ytterligare inkomstskatt, skriver hon i ett mejl.

Juridiskt hindrar ingenting arbetsgivare från att göra skillnad på tjänsteresor och privata resor och ta betalt för de senare. Men så kommer inte att ske, tror Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket:

– Det är en fråga hur mycket tid och resurser som arbetsgivare vill och orkar lägga på att kontrollera vilka resors som gjorts i vilket syfte, säger Pia Blank Thörnroos.

Att bena ut vilka resor som eventuellt varit privata kan smaka mer än det kostar. GP har ringt runt till flera stora arbetsgivare i Göteborgsregionen, och de allra flesta har redan bestämt att de kommer att betala trängselskatten för sina anställda. Ica, Volvo personvagnar och Peab är några företag som kommer att stå för notan.

– Så har vi gjort i Stockholm, säger Klaus Stenzel på Peab. Vi anser att det är nödvändigt ur administrativ synvinkel. Det är inte realistiskt att definiera vad som är en privat körning och vad som är en körning i jobbet.

ANNONS

Vid Bäckebols köpcentrum träffar vi Rebecca Stjerndal. Hon gillar inte idén med betalstationerna eftersom hon måste bilpendla mellan jobbet i centrum och hemmet i Säve. Där finns inga bussförbindelser som fungerar.

– Det hade varit bättre att lägga trängselavgiften på inkomstskatten, då hade det blivit mer rättvist, tycker Rebecca Stjerndal.

– Företagets säljare har förmånsbilar, men inte vi på kontoret, säger hon. Man kan tycka att det är orättvist, men någonstans måste man dra gränsen. Samtidigt är det ju många företag som erbjuder förmånsbilar utan att man använder dem i tjänsten.

Daniel Stanislawowski, som bilpendlar mellan stan och Backa varje dag, tycker inte heller att det är något problem att vissa slipper trängselskatten:

– Så kan det vara, men måste jag betala så gör jag det. Jag tycker att vägarna här i Sverige har så bra standard, och om trängselskatten hjälper till att hålla standarden så är det jättebra, säger han.

Magne Grönlund och Anneli Olsén bor i Kungälv. Oavsett vem som måste eller slipper betala så gillar de inte trängselskatten, och de kommer planera körningen för att undvika utgiften så gott det går.

– Men jag jobbar natt i Göteborg och måste betala i alla fall en gång per dag, säger Anneli Olsén.

ANNONS
ANNONS