Tele2-kunder drabbade av id-kapning

ANNONS
|

SVT Nyheter Väst uppger på måndagen att nästan hundra kunder till mobiloperatören Tele2 har blivit utsatta för så kallad id-kapning.

Nya SIM-kort ska ha aktiverats i befintliga Tele2-kunders namn – utan deras eller telefonbolagets kännedom.

- De sa att jag aktiverat två nya SIM-kort, hämtat ut dem i en butik och eventuellt även beställt två telefoner. Då blev jag riktigt rädd och tänkte ”vad har hänt”?, säger göteborgaren Gürcan Özaksel, en av dem som råkat illa ut.

Abonnemanget spärrades

ANNONS

Hans abonnemang spärrades och han blev utan telefon i fem dagar. Dessutom debiterades han felaktigt en större summa pengar.

Özakel har fått ett sms från Tele2 om att han inte kommer att behöva betala.

I dag är hans mobilerigång igen men Özakel är missnöjd med den information han fått.

- När jag ringde fick jag ingen hjälp, det var total okunskap på kundtjänsten och de var arroganta. Det var rena anklagelser om att jag gjort fel och att det var mitt misstag, säger han.

Gürcan Özakel litar inte på att en ny id-kapning inte kan inträffa.

- Vad säger att det inte kan hända igen.

Tele 2 bekräftar för Svt att ett hundratal kunder drabbats på samma sätt som Özakel.

- Vi ser väldigt allvarligt på det här och har polisanmält bedrägerierna. Just nu håller vi på och kontaktar de kunder som det påverkar, säger Oliver Carrà, presschef på Tele2 Sverige.

Ber om ursäkt

ANNONS

Carrà ber också Gürcan Özakal om ursäkt.

- Det är naturligtvis väldigt tråkigt att höra och vi kan bara beklaga. Vi arbetar nu för att vår kundservice proaktivt ska söka upp kunder som påverkats av dessa tråkiga bedrägerier. Det är viktigt att framhålla att inga av våra kunder kommer att lida ekonomisk skada, det ansvaret tar naturligtvis vi på oss, säger Oliver Carrà.

En pågående polisutredning får enligt Tele 2 utröna hur bedrägerierna gått till.

- Vi bistår polisen med allt vi kan för att de ska kunna genomföra den utredning som nu pågår, säger presschefen.

ANNONS