Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Arkivbild. Bild: Martina Holmberg / TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tandläkare anmäld: Patienter har akuta besvär dagligen

Efter att en tandläkare på en klinik i Göteborg slutat så har dennes patienter återkommande sökt vård för akuta besvär hos kollegorna som tagit över. Nu har kliniken anmält tandläkaren till IVO.

Det var i slutet av september som en privat tandläkarklinik i centrala Göteborg gjorde en orosanmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Anmälan gäller en tandläkare som arbetat på kliniken under flera år, men nyligen slutat.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Av anmälan framgår att de kollegor som tagit över patienterna återkommande får akuta besök.

"Nästan dagligen har patienter kommit akut med nygjord protetik som lossnat" skriver de verksamhetsansvariga tandläkarna.

Många allvarliga brister

I samband med detta gick kliniken igenom ett antal av den aktuella tandläkarens journaler – och fann en rad brister.

• Behandlingar av "tveksam kvalitet".

• Basundersökningar inför större behandlingar saknas.

• Bristfälliga uppföljningar.

• Felaktiga förskrivningar av läkemedel.

• Rotrester som lämnats utan notering.

• Avsaknad av avvikelserapporter när behandlingar gått fel – trots "återkommande påminnelser".

Ovanstående är bara några av de brister som verksamhetscheferna menar att tandläkaren står ansvarig för.

"Har varit väldigt tydliga"

Hur allvarligt är det här?

– Skriver man en sådan här orosanmälan så vill man ju att någon annan ska titta på det, så kan jag väl säga, säger en av dem.

Vad ser du som mest allvarligt?

– Som patient ska man kunna ha förtroende för sin tandläkare. Man ska vara trygg med den vård som bedrivs.

Det har man inte kunnat vara här?

– Det är det man får titta på.

Har ni på något sätt brustit?

– Det kan jag inte säga. Var och en arbetar med sin legitimation och förväntas hålla en nivå utifrån den utbildning och det ansvar man har. Det är ingen annan som går in och granskar de patienter man har och det ska det heller inte finnas anledning att göra. Vi har varit väldigt tydliga med hur vård ska bedrivas.

– Men att vi vidtar åtgärder så att en utredning görs är vårt ansvar.

"Vill veta hur IVO ställer sig"

Verksamhetschefen säger att kliniken ännu inte varit i kontakt med tandläkaren som anmälts.

– Den här orosanmälan är en början och vi vill veta hur IVO ställer sig till det hela innan vi går vidare.

Enligt orosanmälan har den aktuella tandläkaren varit verksam i cirka 20 år. Där står också att denne uppfattas vara "intresserad av att fortsätta sitt arbete som tandläkare".

GP har inte kunnat komma i kontakt med den anklagade tandläkaren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.