Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Martina Holmberg / TT

Tandläkare anmäld: Patienter har akuta besvär dagligen

Efter att en tandläkare på en klinik i Göteborg slutat så har dennes patienter återkommande sökt vård för akuta besvär hos kollegorna som tagit över. Nu har kliniken anmält tandläkaren till IVO.

ANNONS

Det var i slutet av september som en privat tandläkarklinik i centrala Göteborg gjorde en orosanmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Anmälan gäller en tandläkare som arbetat på kliniken under flera år, men nyligen slutat.

Av anmälan framgår att de kollegor som tagit över patienterna återkommande får akuta besök.

"Nästan dagligen har patienter kommit akut med nygjord protetik som lossnat" skriver de verksamhetsansvariga tandläkarna.

Många allvarliga brister

I samband med detta gick kliniken igenom ett antal av den aktuella tandläkarens journaler – och fann en rad brister.

• Behandlingar av "tveksam kvalitet".

• Basundersökningar inför större behandlingar saknas.

• Bristfälliga uppföljningar.

ANNONS

• Felaktiga förskrivningar av läkemedel.

• Rotrester som lämnats utan notering.

• Avsaknad av avvikelserapporter när behandlingar gått fel – trots "återkommande påminnelser".

Ovanstående är bara några av de brister som verksamhetscheferna menar att tandläkaren står ansvarig för.

"Har varit väldigt tydliga"

Hur allvarligt är det här?

– Skriver man en sådan här orosanmälan så vill man ju att någon annan ska titta på det, så kan jag väl säga, säger en av dem.

Vad ser du som mest allvarligt?

– Som patient ska man kunna ha förtroende för sin tandläkare. Man ska vara trygg med den vård som bedrivs.

Det har man inte kunnat vara här?

– Det är det man får titta på.

Har ni på något sätt brustit?

– Det kan jag inte säga. Var och en arbetar med sin legitimation och förväntas hålla en nivå utifrån den utbildning och det ansvar man har. Det är ingen annan som går in och granskar de patienter man har och det ska det heller inte finnas anledning att göra. Vi har varit väldigt tydliga med hur vård ska bedrivas.

– Men att vi vidtar åtgärder så att en utredning görs är vårt ansvar.

"Vill veta hur IVO ställer sig"

Verksamhetschefen säger att kliniken ännu inte varit i kontakt med tandläkaren som anmälts.

ANNONS

– Den här orosanmälan är en början och vi vill veta hur IVO ställer sig till det hela innan vi går vidare.

Enligt orosanmälan har den aktuella tandläkaren varit verksam i cirka 20 år. Där står också att denne uppfattas vara "intresserad av att fortsätta sitt arbete som tandläkare".

GP har inte kunnat komma i kontakt med den anklagade tandläkaren.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS