Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

IMG_5323-2800229.JPG
Siv Gustafsson var en av många resenärer som påverkades av måndagens tågstopp. Bild: Läsarbild

Tåget stod still i Herrljunga – i sju timmar

Siv Gustafsson, 71, var en av många tågresenärer som under måndagen drabbades av tågstoppet mellan Vårgårda och Alingsås. Klockan 12.30 skulle tåget ha gått från Herrljunga mot Göteborg – men rullade först klockan 19.54.
– Det är fullständigt sanslöst. Hur kan man inte lösa alternativ transport? Siv Gustafsson, ställer sig kritisk kring SJ:s hantering av tågstoppet under måndagen.

Strax efter klockan ett under måndagen fick 250 resenärer evakueras från ett tåg, mellan Alingsås och Vårgårda, efter att en nedriven kontaktledning orsakat ett elfel på sträckan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Stoppet påverkade många resenärer och bolag.

LÄS MER: Stopp i tågtrafiken – resenärer evakueras

Siv Gustafsson, tågresenär från Herrljunga, är kritiskt till hur SJ har hanterat dagens trafikproblem.

– Jag tycker det är skandalöst. Här står djur, barn och gamla i den här värmen. Vad är det som händer? Hur kan man bli stående så här i över sju timmar, säger hon till GP strax efter klockan sju.

Enligt Gustafsson har informationen under dagen varit knapphändig och stundvis rent missvisande.

– För två timmar sedan skulle vi få ett tågnummer så vi vet var i från vi ska åka men vi står fortfarande här och har ingen aning om vad det är som sker.

Hon berättar att personalen sagt att de aldrig varit med om något liknande och bara kunde beklaga situationen.

– SJ visar ingen kompetens kring krisberedskap överhuvudtaget. Jag tycker det är under all kritik. Vi har inte fått någon information alls i dag, säger hon.

"Spara kvittot"

SJ beklagar att så många har drabbats av dagens stopp och uppmanar resenärer att spara kvitton.

–Vi har under dagen öppnat för störningsombokning, så att påverkade resenärer kan antingen boka om eller boka av och då få pengarna tillbaka för sin resa. Vi uppmanar även alla resenärer att spara sina kvitton så kommer vi att kompensera i den mån det är möjligt, säger Morgan Lindeström, presskommunikatör på SJ pressjour.

Under dagen har SJ så gott de kunnat, försökt att dela ut vatten och en bit att äta för de väntande resenärerna.

– Anledningen till att vi inte har kunnat ordna reseersättning är för att det rent generellt är svårt att få tag på tomma bussar. Det är sällan som bussar bara står, särskilt nu när det är resetider, säger Lindeström.

Han berättar att gällande kommunikationen så är det många gånger svårt att nå ut till alla när stoppen är så omfattande.

– All information som vi har fått från Trafikverket försöker vi förmedla ut. Men ibland är läget komplext och det är svårt för alla parter att överblicka situationen. Järnvägsnätet är hårt belastat och blir det ett stopp så påverkar det väldigt många.

Inför morgondagens resor uppmanar SJ sina resenärer att kontrollera avgångarna.

– På SJ.se kommer vi att uppdatera löpande, så ha koll där.

Trafikverket meddelade strax innan klockan tio på måndagskvällen att stoppet mellan Alingsås och Vårgårda var åtgärdat klockan 21.15.

Resenärer får dock räkna med förseningar i tågtrafiken under kvällen och natten.

Mest läst