SVT-profilen: "Fråga varför barnen inte duschar"

Elever som inte duschar vill heller inte ta ut sig på gymnastiken. Det säger Kalle Zackari Wahlström. Han försökte få ungdomar att hitta glädjen med träning i tv-serien Gympaläraren. – Det leder till att de som inte rör sig på fritiden inte rör sig på gympan heller, säger han.

ANNONS
|

Rädsla för att bli uttittad, ofräscha duschar och för lite tid till nästa lektion gör att många struntar i att duscha efter gympan. Programledaren och träningsprofilen Kalle Zackari Wahlström känner igen problemet.

Förra året återvände han till sin gamla högstadieskola i tv-serien Gympaläraren och en av de första sakerna ha la märke till var att nästan ingen duschade efter gympan.

– När jag frågade sa de bara "ew, är du äcklig eller?", som att det är äckligt att duscha, säger han.

Förutom det sociala problemet med elever som känner sig obekväma i omklädningsrummet ledde det också till att många elever inte ville ta ut sig eftersom de inte ville bli svettiga. Och framför allt var det de elever som inte idrottar på fritiden som hade svårast för att byta om tillsammans med andra, säger Zackari Wahlström.

ANNONS

– Skolan ska ju vara utjämnande så att alla får en bra start i livet, men det försvinner lite då.

Elever missar målen

Madeleine Wiker forskar på elevernas perspektiv inom idrott- och hälsa vid Karlstad universitet. I sin forskning har hon låtit eleverna formulera problemområden själva och många ungdomar tar upp att det är ett orosmoment att byta om och duscha efter gympan.

– Det ger många effekter. Man kanske inte visar vad man kan eller skolkar för att man inte vill duscha. Då påverkar det betygen, men också hälsan överlag. Idrott och hälsa är viktigt just för att man ska få röra på sig och få kunskaper inom ämnet, säger hon.

I Gympalärare sattes bås upp för att få fler att duscha. Det är en lösning som har använts på flera håll i landet. Men enligt Kalle Zackari Wahlström är det viktigt att fråga eleverna hur de omklädningsrummen ska se ut.

Viktigt att lyssna på eleverna

– Först hade man byggt så att krokarna för handdukar satt kvar så att man ändå var tvungen att klä av sig och gå till båsen. Då duschade ingen ändå. Skolan är ju till för barnen och då måste man prata med dem. Om det är ett problem att de inte duschar: ta reda på vad det beror på, säger han.

ANNONS

Också Madeleine Wiker tycker att det är bra att många skolor erbjuder mer privata duschutrymmen. Men hon tror också att det behövs fler långsiktiga lösningar.

Viktigt att jobba med självkänslan

Avklädda kroppar som syns på tv och på reklampelare i det offentliga rummet stämmer sällan väl överens med verkligheten och många ungdomar säger att de är obekväma med att visa sig nakna eftersom de är oroliga att bli bedömda av sina klasskamrater. Därför tycker Madeleine Wiker att det är viktigt att jobba med elevernas självkänsla också.

– Det finns en risk att man räddar en sak men skapar andra problem i stället. Man kanske visar att man ska dölja sig i stället för att man känner att man duger som man är. Vi duger alla som vi är och det är den tryggheten vi vill lära ut till unga, säger hon.

ANNONS