Sveriges hamnar fälls i Arbetsdomstolen

Hamnarbetarförbundet får rätt mot Sveriges hamnar i Arbetsdomstolen. Fackförbundet begärde i april förra året att få förhandla, men då mötet dröjde fälls nu Sveriges hamnar för förhandlingsvägran.

ANNONS
|

Det var den 4 april 2017 som Hamnarbetarförbundet gjorde en förhandlingsframställan till arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar. Syftet med denna framställan var från fackförbundets sida att teckna ett centralt kollektivavtal.

Först i mitten av juni hölls en förhandling mellan parterna, enligt domen ska Sveriges hamnar brutit mot sin förhandlingsskyldighet enligt medbestämmandelagen.

Hamnarbetarförbundet yrkade på ett skadestånd på 200 000 kronor, men får enligt domen nöja sig med 20 000 kronor.

Hamnarbetarkonflikten – Detta har hänt:

Konflikten startade i april 2016 och har sedan dess utkämpats mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundets lokala avdelning Hamnfyran i Göteborg.

85 procent av dem som arbetar i containerhamnen är medlemmar i Hamnarbetarförbundet, men arbetsgivaren AMP Terminals har redan ett kollektivavtal med Transportarbetarförbundet då arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar alltid tecknar avtal med LO-anslutna Transport.

Hamnarbetarförbundet bildades 1972 som en utbrytning ur Transport och är inte med i LO.

APM Terminals vill enbart förhandla med en part som tecknat kollektivavtal, eller häng- eller lokalt avtal till kollektivavtalet. När ett fackförbund har skrivit under ett avtal förbinder man sig också till fredsplikt. Det innebär att man inte får strejka eller ha blockader mot arbetsgivaren.

Om Hamnfyran skriver på ett hängavtal kommer facket att omedelbart att få delta i de fackliga förhandlingarna med APM Terminals.

Hamnfyran vägrar att skriva under ett sådant avtal, eftersom de då blir underställda Transport och inte får tillräckligt inflytandet på arbetsplatsen, tycker facket.

Hamnarbetarförbundet kan tänka sig att skriva under ett hängavtal om de får möjlighet att påverka säkerhetsorganisationen i containerhamnen, och att det finns ett snabbt skiljedomsförfarande om Hamnfyran inte är eniga med Transports kollektivavtal.

ANNONS