Amanda Johansson förflyttar sig och sin cykel snabbt när hon får syn på en ledig cykelstolpe.
Den rödgröna majoriteten kräver tillfälliga och mobila cykelparkeringar vid Centralstationen i Göteborg.
Amanda Johansson förflyttar sig och sin cykel snabbt när hon får syn på en ledig cykelstolpe. Den rödgröna majoriteten kräver tillfälliga och mobila cykelparkeringar vid Centralstationen i Göteborg.

Svårt hitta trygg plats för cykeln

ANNONS
|

Klockan är tre på eftermiddagen och solen gassar över de tätt packade cyklarna som står parkerade på Drottningtorget. Vi räknar till drygt 200 cyklar. Många av cyklisterna har bråttom till tåget och knör in cykeln där det går.

- Så länge jag kan låsa fast cykeln känns det tryggt att lämna den här. Jag skulle aldrig vilja lämna den lös även om jag inte har någon fin cykel, säger hon.

- Jag hoppas den får stå i fred här över natten, kommenterar en annan cyklist.

Att kunna ställa sin cykel på ett säkert ställe är en nyckelfaktor när det gäller att locka fler att ta cykeln. Stans politiker börjar nu tröttna på att arbetet med de cykelfrämjande insatserna dröjer.

ANNONS

Inför kommunstyrelsens sammanträde i dag kräver den rödgröna majoriteten en rad åtgärder och efterlyser bland annat det planerade cykelgaraget vid Centralen. Enligt Henrik Petzäll vid Trafikkontoret ska garaget vara på plats vid Nils Ericsonsterminalen vilken dag som helst.

- Jag har ingen exakt datum men det är nu det ska vara på plats. Generellt finns det nästan ett omättligt behov av cykelparkering kring centralen och vi gör vad vi kan, Att arbetet blivit fördröjt med garaget beror på att det låg för mycket ledningar i marken, säger han.

Garageidén används i Danmark och Holland och handlar om ett öppet garage i två plan. Enligt Henrik Petzäll handlar det om ett 30-tal platser.

- Det är ju lite krångligare att parkera i ett sådant garage jämfört med på en vanlig cykelparkering. Men vi ska pröva och se hur många som kommer att använda sig av det.

När Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande (S) och inbiten cyklist får höra att antalet platser inte är fler än 30 blir hon bekymrad.

- Är garaget på rulle är det kanon men 30 platser är inte mycket att hänga i granen. Med tanke på hur många cyklister som kommer och ska med tåget på morgonen kommer det inte att räcka. Vi måste hitta andra tillfälliga och mobila lösningar och sätta lite fart, säger hon.

ANNONS

Även Jonas Ransgård, kommunalråd (M) blir fundersam.

- Ja, det låter inte mycket, det håller jag med om, säger han.

- Vi har ändå satsat rätt mycket pengar i Göteborg på bland annat cykelbanor men vi har inte kunnat mäta något ökat cyklande. Men när folk väljer resesätt är det vädret och backarna som avgör och det kan vi inte göra så mycket åt. i genomsnitt är sex procent av alla resor i Göteborg årligen cykelresor.

Åsa Olsen, bosatt i Högsbo, är en rutinerad Göteborgscyklist. I tolv år har hon cyklat fram och tillbaka till jobbet i centrala stan - varav de senaste sju på elcykel. Så här sammanfattar hon sin bild av läget:

- Cykelbanorna är fler och de är inte lika gropiga som förut men de är för smala och det är svårt att cykla om. Det blir köer på morgonen och många cyklister väljer att cykla ut på vägen i stället. När stoppljusen är ur funktion och bara blinkar gult kör bilisterna bara rätt på och visar ingen hänsyn. Jag saknar också säkra ställen att parkera cykeln i stan.

Den rödgröna majoriteten föreslår att stadsledningskontoret får i uppdrag att samla in och presentera hur andra jämförbara städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder.

ANNONS

Ett annat politiskt krav är att skapa en cykelförbindelse mellan Drottningtorget och Brunnsparken. Men på den punkten har Anneli Hulthén börjat tvivla:

- Jag vet ärligt talat inte om den frågan är lösbar, jag har funderat på det många gånger. Kanske lösningen för cyklisterna ändå är att de får cykla runt. Är det någon som hittar en bra lösning så gärna för mig, men jag kan inte se hur det skulle gå till.

ANNONS