Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/4

Svåra år för bilister väntar när Västlänken byggs

Ställ bilen fram till 2026. Så kan man tolka Trafikverkets uppgifter om hur framkomligheten i Göteborg kommer att se ut när Västlänken byggs. Bland annat kommer Götatunneln delvis att stängas av i 21 veckor från och med nästa sommar.

Förhandlingarna om Västlänken i Mark- och miljödomstolen är på väg in i sitt sista skede. I en och en halv veckas tid har projektets påverkan på vatten och miljö avverkats. 

Under onsdagen var det dags för en punkt som närmast kan liknas vid en parentes för målet – men är en desto större fråga för allmänheten. Då avhandlades nämligen hur framkomligheten i staden kommer att påverkas under byggtiden. 

Klart är att det är biltrafikanterna som kommer att drabbas hårdast. Trafikverket prioriterar istället gång-, cykel- och kollektivtrafik tillsammans med transporter för näringslivet. 

– Det är ett beslut som har tagits av Västsvenska paketet. Det är ett mål i stort att minska biltrafiken. Då måste vi från projektet också premiera att andra trafikslag ska fungera. För att få folk att sluta åka bil måste vi erbjuda bra alternativ, säger Karin Edin som är trafiksamordnare på Trafikverket.

LÄS MER: Staden snart redo för Västlänken
 

Götatunneln nedstängd nästa sommar

Sommaren 2018 kommer de första stora effekterna av byggnationen att märkas av. Mest påtagligt är att Götatunneln i östlig riktning då stängs av i minst 21 veckor från och med den 26 juni. 

– Det kommer att utföras förstärkningsarbete i båda tunnelrören – först i det södra, sedan i det norra. Man stänger alltså ett åt gången. Men vi kommer hela tiden ha trafik i västergående riktning. Det är lättare att hantera trafiken som kommer från väster mot öster på andra sätt – i första hand till Älvsborgsbron och Söderleden, säger Karin Edin. 

Under samma period kommer även spårvagnstrafiken på Södra Hamngatan att vara avstängd i 15 veckor under vilken tid spårvagnarna i stället trafikerar Alléstråket precis som tidigare. Vid Haga kommer den första spårvagnsavstängningen på grund av Västlänken att ske först under sommaren 2019. 

LÄS OCKSÅ: Västlänkens framtid avgörs i lagerlokal

LÄS OCKSÅ: Rätten tog busstur längs med Västlänken

Byggnationen vid Korsvägen kommer visserligen att påbörjas under 2018, men fram till sommaren 2020 kommer knutpunkten inte att påverkas mer än att framkomlighet för bilar som kommer söderifrån försämras något. Därefter flyttar hela hållplatsläget en liten bit närmare Svenska Mässan under vilken tid biltrafiken mellan Örgrytevägen och Södra Vägen stängs av helt. 

Karin Edin medger att det troligen kommer att bli en tuff trafiksituation på sina håll innan Västlänken är planerad att stå klar 2026. 

– Men jag tror inte att det blir så illa som folk föreställer sig. Sen hoppas jag att de som kan väljer att åka under andra tider eller på andra sätt. Jag är fullt medveten om att alla inte har den möjligheten – men jag hoppas att de gör ett annat val då och då, säger hon. 

LÄS OCKSÅ: Västlänken hotar hundraårigt hus
 

Kritiker: "Trafikkaos blir resultatet"

Peter Danielsson från föreningen Trädplan, som vill stoppa Västlänken helt, var också han uppe i talarstolen under onsdagen – givetvis med en mer kritisk syn på Trafikverkets planer under byggtiden. 

– Av de 520 000 invånare som vi har i den här staden så kommer 46 procent, 230 000 invånare, att drabbas av längre restider. Det är en väldigt omfattande påverkan.

Han hänvisade till en utredning från Trafikverket från 2014 om hur trafiken – och de boende i närområdet – kommer att påverkas när Västlänken byggs.

– Man har en målsättning att runt 85 procent ska byta färdmedel. Men det kommer helt enkelt inte att hända. Det är totalt orealistiskt. Vad blir resultatet då? Jo, ett smärre trafikkaos.

Karin Edin från Trafikverket dementerar emellertid hans uppgifter. 

– Han utgår från ett väldigt gammalt material. Men alla byggprojekt har i alla tider påverkat trafiken. Det blir en större påverkan under en period längre fram. Men när vi bygger centralt är det svårt att undvika, säger hon. 

Fakta: Trafikpåverkan

  • När byggnationen av Västlänken inleds nästa år kommer det innebära att framkomligheten i Göteborg påverkas. 
  • Prioriterade trafikslag från Trafikverkets sida är fotgängare, cyklister, kollektivtrafik samt transporter för näringslivet. Bilister är lägst prioriterade. 
  • Den första påtagliga förändringen är att Götatunneln stängs av i östlig riktning under 21 veckor från och med 26 juni 2018. Under den tiden leds trafik om via Älvsborgsbron och Söderleden. Tunnelavstängningen kan komma att förlängas ytterligare fyra veckor då tunneln även berör bygget av Hisingsbron.
Mest läst