Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stort missnöje med Västtrafik på Hisingen

Indragna hållplatser och överfulla ersättningsbussar har lett till stort missnöje bland många resenärer på Hisingen. Det efter att Västtrafik, sedan den 19 juni, har stoppat alla spårvagnar över Göta älvbron.

Under sommaren har Västtrafik fått in över 160 klagomål på den indragna spårvagnstrafiken på Hisingen. Anledningen till trafikförändringen är att det under nio veckor pågår förberedande arbeten för den nya Hisingsbron. Under tiden genomförs även arbeten kopplade till Västlänken samt spårunderhåll. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Spårvagnarna åker inte till Hisingen på hela sommaren

Volvoarbetare drabbas

Majoriteten av synpunkterna berör hållplatsen Gropegårdsgatan som har försvunnit under tiden med ersättningsbussar. Många av de som drabbats skriver att de jobbar på Volvo i närheten och att de nu måste gå från antingen Rambergsvallen eller Eketrägatan.

"Vänligen öppna upp hållplatsen Gropegårdsgatan som ligger perfekt efter stoppljuset. Det finns ingen vettig anledning att inte stanna där med tanke på hur många kunder ni har som jobbar på Volvo", skriver en person.

LÄS MER: Så drabbas resenärerna

"Hur är det möjligt att man väljer att utesluta ersättningsbussen till Gropegårdsgatan. Det är många passagerare som är beroende av denna. Snälla Västtrafik tänk om, ni kan bättre", skriver en annan. 

"Att ni dragit in hållplatsen Gropegårdsgatan ställer till stora problem. Jag kan inte ta mig till Eketrägatan eller Rambergsvallen på grund av skada. Jag kan inte komma någonstans", skriver en tredje.

LÄS MER: Stängd bro hade kunnat undvikas

"Borde vara gratis"

Andra klagomål berör trängsel på ersättningsbussarna som snabbt fylls upp med resenärer. En person skriver att denne stod vid Vågmästareplatsen klockan fem en vardagseftermiddag och såg fyra fulla bussar som bara åkte förbi.

"Det borde fan i mig vara gratis. Hade man haft ett val så hade man bojkottat er", skriver en person.

"Det är många tiotusen människor som bor i området, och betydligt färre har bil än till exempel på den västra delen av linje 11", skriver en annan.

Dåligt med plats för barnvagnar

Resenärer klagar även på att det inte finns tillräckligt med plats för barnvagnar.

"Jag tycker att ni skickar för små och för få ersättningsbussar som ersätter spårvagn 5, 6 och 10. Jag har småbarn med barnvagn och jag får ofta inte plats eller måste trängas in vilket lämnar mitt barn gråtandes", skriver en person.

Flera personer skriver också att de har valt bilen under sommaren och att de överväger att sluta åka kollektivt även i framtiden på grund av missnöje. Ytterligare andra skriver att de vill ha ersättning eller rabatt på sina månadskort. 

Trafiksäkerhet bakom beslut

Enligt Västtrafik är det på grund av bristande trafiksäkerhet som ersättningsbussarna inte stannar vid Gropegårdsgatan.

– Resenärerna hade då tvingats kliva av i en cykelbana och bussen hade behövt passera en heldragen linje för att stanna. Tillsammans med Trafikkontoret i Göteborgs Stad tog vi därför beslutet att dra in hållplatsen, skriver Jesper Wiberg som är pressinformatör. 

Han skriver vidare att de efter klagomålen har ökat busskapaciteten. Sedan den 7 juli kör de var tredje – i stället för var fjärde – minut. Något som har minskat antalet klagomål. 

– Det är viktigt att komma ihåg att bussarna inte kan mäta sig med spårvagnarnas kapacitet. Dels i storlek, men även då spårvagnarna har egna körfält. Vi kör så mycket ersättningstrafik som är möjligt utan att skapa trafikproblem, skriver Jesper Wiberg. 

Avstängning kunde ha undvikits

Som GP tidigare har berättat kunde spårvagnsavstängningen ha undvikits då byggkonsultbolagen bytt till en alternativ metod för sina förarbeten för nya Hisingsbron. Men när Skanska och MTH Højgaard meddelade detta, två månader innan avstängningen, var det redan för sent då sommarens tidtabell och spårvagnsförarnas semestrar redan var inplanerade. 

Spårvagnstrafiken på Hisingen drar igång igen den 21 augusti. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.