Stora Enso kan lämna Göteborgs hamn

ANNONS
|

I helgen skrev GP om konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals i containerhamnen i Göteborg, som blir allt mer infekterad och riskerar att sprida sig. Nu ser sig frustrerade rederier och företag om efter andra hamnar att skicka sina varor från. Skogsindustrikoncernen Stora Enso är ett av dem. En normal vecka skickar de 800 containrar via Göteborgs hamn, en dryg tiondel av containerterminalens exportvolym. Redan i dag har den fackliga konflikten fått dem att styra om godsflöden för att få ut sina skogsprodukter utanför Sverige.

– Vi har, liksom flera andra stora företag i hamnen, tvingats att styra flöden bort från Göteborg för att hitta andra alternativa transportsätt. Vi har lyckats ganska väl med det, men konsekvenserna av konflikterna är kännbara för oss i form av längre transporter, fler förseningar och ökad belastning på miljön. Det är viktigt för oss och hela den svenska industrin att den här konflikten får en lösning, säger Carl Norell, pressansvarig på Stora Enso.

ANNONS

Skadar svensk industri

Om konflikten inte når ett slut, kommer de helt enkelt att lämna Göteborgs hamn, som i dag är navet för företagets leveranser i Sverige. Det skulle på sikt också skada förtroendet för svensk industri, menar Carl Norell.

– Vi vill inte spekulera för mycket om framtiden, men om konflikten inte löser sig så kommer vi och flera med oss att tvingas titta på mer långsikta lösningar och därmed flytta trafik från Göteborgs hamn. Det vore inte bra för någon av parterna, säger han.

I ett brev till Infrastrukturminister Anna Johansson, skriver nu Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström att en lösning måste till så snart som möjligt. Svenskt näringsliv har tidigare skrivit ett brev till regeringen, där de önskar en lagändring som förbjuder stridsåtgärder vid kollektivavtal, men en lagändring är inget Stora Enso fokuserar på.

– Vi vet att detta är en viktig fråga för regeringen redan i dag. Syftet med brevet är att förtydliga och uppmärksamma hur viktig Göteborgs hamn är som transportpunkt. Lagändring är inte en fråga för oss, men brevet kanske kan bli ett argument för regeringen att driva en lösning ytterligare framåt, säger Carl Norell.

LÄS MER: Den bittra kampen om Göteborgs hamn

ANNONS

Infrastrukturminister Anna Johansson hänvisar vidare till arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson. Brevet kommer att besvaras av arbetsmarknadsdepartementet inom en snar framtid.

GP söker Ylva Johansson för en kommentar.

Fakta: Hamnkonflikten

  1. Under ett drygt år har en fejd utkämpats mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundets lokala avdelning Hamnfyran i Göteborg.
  2. Hamnfyran organiserar cirka 250 av de 300 fastanställda hamnarbetarna, därtill finns det cirka 50 visstidsanställda och blixtar.
  3. 85 procent av dem som arbetar i containerhamnen är medlemmar i Hamnarbetarförbundet – men arbetsgivaren AMP Terminals har kollektivavtal med Transportarbetarförbundet, eftersom arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar alltid tecknar avtal med LO-anslutna Transport.
  4. Hamnfyran har tidigare ändå suttit med vid de lokala förhandlingarna som en avtalspart genom åren. Men sedan i fjol får de inte längre vara med, eftersom de inte har något avtal. Inget problem, menar APMT, som följer den svenska lagstiftningen i sitt avtal med Transportarbetarförbundet.
ANNONS