Det var sommaren 2013 som den gasturbindrivna högfartsfärjan Stena Carisma senast var i trafik, då på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark.
Sommaren 2014 bestämde Stena Line att Carisma skulle tas ur bruk, främst på grund av färjans höga dieselförbrukning. Och även 2015 blev fartyget liggande vid kaj.
- Som det ser ut klarar vi trafiken med Stena Jutlandica och Stena Danica. Carisma ligger kvar där hon ligger och så får vi se i nästa år, sa då Stena Lines informationschef Jesper Waltersson.
Läs också: Stena Carisma kvar vid kaj
Carisma användes inte heller när Stena Jutlandica tillfälligt fick tas ur bruk efter en uppmärksammad kollison med tankfartyget Ternvind under sommaren 2015.
- Det tar för lång tid att få Carisma i ordning, startsträckan är två veckor, sa då Jesper Waltersson.
När sommarsäsongen 2016 nu närmar sig vet Stena Line ännu inte hur det blir med Carisma, som snart alltså har legat oanvänd vid Danmarksterminalen i Masthugget i tre år.
- Nej, jag har ingen information om det ännu, säger Jesper Waltersson.
Kostar det inte att bara ha den liggande?
- Den ligger ju på vårt eget område, så det kostar egentligen ingenting mer än att hålla igång elektriciteten och så där.
Finns det planer på att sälja Carisma?
- Nej, inte vad jag vet just nu.
I slutet av april räknar Stena Line med att ha tagit beslut om huruvida Carisma ska användas under sommaren 2016.