Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Arne_lokal.jpg

Stadens utvecklingssprång gör valet intressantare än någonsin

Frågan är om Göteborg någonsin tidigare gått mot ett lika spännande val. Och det är inte så konstigt: staden är precis i inledningen av ett större utvecklingssprång än vi någonsin varit med om.

Oavsett om man väljer att tro på Helene Odenjung (L), som talar om att 150 000 bostäder ska byggas under de kommande tio-femton åren eller Ann-Sofie Hermansson (S) som lovar 60 000, eller nöjer sig med de omkring 50 000 som ryms inom pågående planer, så kvarstår faktum: staden förändras. Och den gör det i en takt vi aldrig sett maken till.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är klart att det väcker konvulsioner.

Och vinnaren är – cykeln

Inte minst i de avslutande trafikdebatten blev det tydligt vad det handlar om.

Ett par av mina kollegor på GP gjorde ett enkelt test, som ni kunde se på gp.se under onsdagen. Cykel, kollektivtrafik eller bil – vad går fortast i Göteborg under eftermiddagsrusningen?

Även om ni inte sett klippet kan ni säkert gissa svaret. Trots undermåliga cykelbanor – som ibland slutar i tomma intet – så vann cykeln överlägset. Att bilen kom sist var förstås heller ingen stor chock, men att kollektivtrafiken tar sådan tid är förstås ett jättebekymmer för stadens politiker.

I debatten fick vi flera gånger höra att staden växer med 10 000 invånare varje år. Och den tillväxten kommer att fortsätta under de kommande tio åren.

Kollektivtrafiken måste bli bättre

Om det ska fungera måste folk komma fram. Och eftersom en tätare stad, med fler centrala bostäder per definition betyder färre bilar i centrum måste kollektivtrafiken förbättras och det illa kvickt.

Men kommer det att ske?

Just här ligger också den fråga som ruskat om Göteborgspolitiken i sina grunder och lurar.

Ja, Västlänken.

Enligt Claes Westberg (VV) så omöjliggörs all utbyggnad av den lokala kollektivtrafiken av järnvägstunneln, som enligt honom lägger en död hand över staden i tio år. Martin Wannholt (D) tycker förstås precis samma sak även om han inte var med i trafikdebatten så han fick chansen att säga det.

Västlänken inte i fokus

För så gott som alla andra debattörer är det precis tvärt om. Den menar att Västlänken är en av förutsättningarna för att staden ska kunna växa och frodas även i framtiden. Det är den som på sikt ska avlasta Brunnsparken och fram till dess så väntar andra investeringar och förbättringar av det mindre slaget.

Med tanken på att frågan avgjordes av Göteborgspolitikerna redan för nio år sedan kan det tyckas märkligt att det är en valfråga på nytt. Men så är det.

Men under onsdagens debatt var det i första hand andra frågor som fick det att slå gnistor. De kommunala bolagen var en. Det kan låta som en lite torr och akademisk fråga, men en hel del talar för att vi kommer att få ett maktskifte efter valet och Alliansen är tydliga med att de vill banta antalet bolag.

För David Lega (KD) är det här en viktig ideologisk fråga: han menar att staden ska inte driva bolag som konkurrerar med det privata näringslivet. Och varför ska bolag som kan drivas i privat regi låsa in kapital som kan utveckla välfärden? För kristdemokraterna är svaret enkelt.

Men vem ska styra?

För Vänsterpartiets Daniel Bernmar är det lika lätt att se att göteborgarnas bolag gör stor nytta för göteborgarna – och han vill hellre se vinsterna gå tillbaka till staden är till Caymanöarna.

Tydliga skillnader. Många och tydliga alternativ. Men långt ifrån säkert att det blir en tydlig majoritet efter valet.

Och medan Jonas Ransgård (M) kammade hem kvällens mest intensiva applåd när han sa att "det viktigaste av allt är att sossarna ska bort" öppnade Demokraternas Martin Wannholt för att samarbeta med alla utom SD och V. Det parti som Alliansen hoppas kunna luta sig mot vill alltså inte ge något klart besked.

Ett stort utvecklingssprång väntar. Men vem som ska styra riktningen är fortfarande högst oklart.

Läs mer om Val 2018
Mest läst