Efter en lång debatt under förra kommunfullmäktigesammanträdet var det dags igen för frågan om spårvägen.
Avsiktsförklaringen som röstades igenom innebär i kort att Västra Götalandsregionen tar över ansvaret för spårvägstrafiken, samtidigt som kommunägda Göteborgs Spårvägar sköter driften och staden behåller ansvaret för spåren. Västtrafik AB går även in och tar över femton procent av verksamheten från staden.
Det största motståndet under debatten kom från Daniel Bernmar (V) som gång på gång påpekade vilka nackdelar som han såg i avtalet.
LÄS MER:Mycket kvar innan satsningen på kollektivtrafik är verklighet
Ville inte försena processen
– Spårvägen är först och främst en angelägenhet för göteborgarna. Tusentals göteborgare berörs direkt om något blir fel. Därför ska kontrollen över spårvägen finnas så nära som möjligt, sa Daniel Bernmar.
Ann-Sofie Hermansson var tydlig med att hon ville att man tog ett beslut snarast, framförallt eftersom processen riskerar att försenas ytterligare efter att kommunens och regionens tjänstemän tidigare inte lyckats nå en lösning. I stället fick hon förhandla fram en kompromiss med Västra Götalandsregionens ordförande, Johnny Magnusson (M)
– Frågan om spårvagnsdepån på Ringön är akut. För mig är det ytterst viktigt att ta ansvar för staden, sa hon.
Frågan har inte blivit enklare av att fackförbundet Kommunal varit tydligt emot att regionen tar över delar av spårvägen, något som Vänsterpartiet även använde som argument i debatten.
– Det är inte så att jag inte haft en dialog och inte försökt svara på de frågor som finns hos kommunalarna, sa Ann-Sofie Hermansson.
– Prata med kommunalare kan man göra, men prata med rätt kommunalare har du inte gjort, svarade Daniel Bernmar.
LÄS MER: Göteborg säljer delar av spårvägen till regionen
Tydlig uppdelning
Avsiktsförklaringen innebär även att Västra Götalandsregionen äger och finansierar en ny depå på Ringön. Samt tar över drift och underhåll av tidigare depåer och vagnhallar. Något som retat upp Martin Wannholt (-).
– Man ska föra över spårvagnsdepåerna, med tillhörande mark. Varför ska vi göra det? Det gör vi aldrig annars, sa Martin Wannholt.
Fullmäktige var i frågan tydligt uppdelat i två sidor. De som var emot, bestående av Vänsterpartiet, Vägvalet, Feministiskt initiativ och Martin Wannholt. På andra sidan fanns Socialdemokraterna och Miljöpartiet, med stöd från Alliansen.
– Lösningen är inte optimal och inte den lösning jag helst hade sett, men den fungerar och är acceptabel, sa David Lega (KD).
– Vi tycker det här är en bra avsiktsförklaring. Depån är hopplöst försenad och borde inte försenas ytterligare, sa Jonas Ransgård (M).
Avsiktsförklaringen röstades igenom med 70 röster mot 17.